TBM-gjennomslag ved Røssåga: – En spesiell følelse for LNS

– Jeg har vært med på mange gjennomslag, men dette var noe helt nytt og en milepæl for oss, sier administrerende direktør Frode Nilsen i LNS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

TBMen «Jern-Erna» har drevet cirka 7,6 kilometer vannkrafttunnel ved Nedre Røssåga kraftverk i Hemnes kommune i Nordland. Torsdag denne uken kunne LNS, TBM-leverandøren Robbins og byggherren Statkraft feire gjennomslag.

Frode Nilsen svarer både ja og nei på spørsmål om han er overrasket over at det er LNS som står bak det første TBM-gjennomslaget i Norge på over 22 år.

– Ja, jeg er overrasket over at det ikke er en entreprenør som har drevet litt med TBM før, men samtidig er svaret nei fordi LNS er litt utradisjonelle.

Ekstrem geologi

– Var TBM et riktig valg ved Røssåga-prosjektet?

– Vi har aldri lagt skjul på at det har vært en del utfordringer knyttet til geologien i prosjektet. Bergartene vi har møtt er ekstreme og noe av det hardeste som er målt i Norge. Man er mye mer sårbar på geologi med TBM enn det man er med tradisjonell driving, men når det er sagt tror jeg ikke dette prosjektet hadde vært problemfritt om vi hadde valgt konvensjonell driving fremfor TBM, svarer Nilsen.

Lagres i Mo I Rana

TBMen som er blitt benyttet ved Røssåga-prosjektet eies 30 prosent av LNS og 70 prosent av TBM-leverandøren Robbins. Maskinen vil nå bli lagret i Mo i Rana og intensjonen er at den skal komme i drift så raskt som mulig. Ifølge Nilsen ser de ikke mørkt på å gå på et nytt TBM-prosjekt.

– Vi kommer til å se på TBM-prosjekter i inn- og utland, men det kan gå både kort og lang tid før maskinen blir tatt i bruk igjen. Vi har hatt våre utfordringer i dette prosjektet, men vi har skaffet oss verdifull erfaring og vi er mye klokere i dag enn det vi var da vi startet opp dette prosjektet, sier Nilsen.

Hva skjer med de som har jobbet med TBMen for LNS?

– En viss avskaling kommer det nok til å bli, men mange av de som har vært med på dette prosjektet er vanlige tunnelarbeidere som nå går tilbake til konvensjonell driving, sier Nilsen.

Ett år igjen

Vannkraftprosjektet ved Røssåga omfatter fem kilometer tunneldriving ved Øvre Røssåga og cirka 14 kilometer ved Nedre Røssåga. LNS har også sprengt ut en kraftstasjon i fjell. I utgangspunktet skulle TBMen blitt brukt også ved Øvre Røssåga, men av risikohensyn valgt LNS og byggherren Statkraft og går bort ifra dette.

– Nå gjenstår sprengning av to kilometer tunnel ved Øvre Røssåga, og det skal også utføres en del betongarbeider. Etter planen skal vi være ferdig med prosjektet ved utgangen av 2016, avslutter Nilsen.

Powered by Labrador CMS