Arild Moe, administrerende direktør i NRC Group Norge.
Foto: Sindre Sverdrup Strand
NRC Group signerte Grønnvaskingsplakaten
NRC Group har signert Grønnvaskingsplakaten, og forplikter seg dermed til å gjøre som de sier når det kommer til bærekraft.
Det skriver NRC Group i en pressemelding tirsdag.
Grønnvaskingsplakaten er utarbeidet og lansert av organisasjonene Skift – Næringslivets klimaledere, Miljøstiftelsen Zero, WWF og Fremtiden i våre hender, og er ment å forhindre misledende ekstern rapportering av miljøhensyn.
– Vårt selskaps utspring er et direkte resultat av en gründertanke om miljøvennlige transportløsninger. Vår kjernevirksomhet er å bygge bærekraftige infrastruktur, og dermed påvirke måten vi alle kommer til å leve og ferdes på i fremtiden, kommenterer Arild Moe, administrerende direktør i NRC Group Norge.
– Det å være en lærende organisasjon er for oss veldig viktig, og det skal gjennomsyre alt vi gjør. Vår deltagelse i Grønnvaskingsplakaten vil få oss til å sette ytterligere fokus, lære mer og jobbe aktivt for endring i vårt virke og bransje, sier Moe.
Grønnvaskingsplakaten definerer begrepet grønnvasking bredere enn til kun å handle om klima og miljø, og er laget for å kunne favne alle FN’s 17 bærekraftsmål. Grønnvasking er misledende markedsføring hvor en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er når det kommer til innvirkning på klima, natur og mennesker. Plakaten skal veilede for å unngå grønnvasking og heller bidra positivt til økt bærekraft, heter det i pressemeldingen fra NRC.
– Det er flott at NRC Group, som en stor aktør på infrastruktur, melder seg på i kampen mot grønnvasking. Infrastrukturen vi omgir oss med, er essensiell for at hjulene i samfunnet holdes i gang, samtidig er det snakk om prosjekter som skal vare i mange tiår i en tid der vi er nødt til å få klimagassutslippene og miljøpåvirkningen ned til et minimum. NRC Group signaliserer med dette at de tar dette på største alvor, samtidig som de skal etterstrebe og kommunisere åpent og ærlig om deres reise mot et bærekraftig samfunn, der menneskelig aktivitet ikke går på bekostning av klima, natur og andre mennesker, sier Bjørn Haugland administrerende direktør i Skift – Næringslivets klimaledere.