Varsler ny omkamp om E18 Vestkorridoren
Miljødirektoratet skriver i en ny rapport at ny E18 gjennom Bærum utgjør en utvikling som ikke er klimavennlig. Utbyggingsmotstanderne mener Stortinget må vurdere saken på nytt.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det skriver NRK Østlandssendingen onsdag.
Ifølge Miljødirektoratet innebærer planene for ny E18 gjennom Bærum «økt risiko for økte klimagassutslipp og en utvikling som ikke er klimavennlig».
Direktoratets kritikk kommer i forbindelse med at Klima- og miljødepartementet skal behandle Oslo kommunes protester mot at veikapasiteten inn til Oslo øker. Det rødgrønne flertallet i Oslo bystyre mener at planen bryter både nasjonale og lokale klimamål og Oslopakke 3-avtalen mellom Oslo og Akershus.
Stortinget sa ja til E18-planene da Nasjonal Transportplan ble behandlet før sommeren. Nå gir Miljødirektoratet motstanderne ammunisjon til en omkamp.
– Uttalelsen viser at utbyggingsprosjektet er så dårlig at det til og med bryter med regjeringens egne altfor svake klimamål, sier Miljøpartiet De Grønnes listetopp i Oslo, Une Bastholm, som sier at partiet vil jobbe på Stortinget for en annen løsning.
Ifølge Vegvesenet vil trafikken over bygrensen gå ned 14 prosent som følge av økte bompenger.
Nye E18 vil få egen bussvei, egen ekspressykkelvei, ny tverrforbindelse i tunnel i Bærum med kollektivfelt i begge retninger, og ni av 17 kilometer ny motorvei blir lagt i tunnel.
– Det vil gi utrolig viktige lokalmiljøgevinster i Asker og Bærum, men også mulighet for å bygge flere boliger rundt kollektivknutepunktene som ellers ville blitt bygd mer spredt og ført til mer bilkjøring, sier Nikolai Astrup i Høyre.