Denne brøytebilen er på oppdrag på E6 over Dovrefjellet. Foto: Øystein Skotte, Statens vegvesen.
Denne brøytebilen er på oppdrag på E6 over Dovrefjellet.

Nå får driftskontraktene økt klima-fokus: Fem nye lyses ut i år

Når Statens vegvesen snart lyser ut de første av til sammen fem store driftskontrakter, blir dette de første i sitt slag der man tar i bruk forhandling og hvor klimatiltak teller minst like mye som pris.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Mens Statens vegvesen har inngått bare èn ny driftskontrakt med virkning fra 1. september i år, har arbeidet startet opp med fem nye kontrakter, som skal lyses ut i løpet av dette året, men som ikke trer i kraft før i 1.september 2025. Dette gjelder driftsområdene Gudbrandsdalen og Hedmark, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten, og er rene riksveikontrakter etter at sams veiadministrasjon mellom Statens vegvesen og fylkeskommunene opphørte 1. januar 2000.

Pris ikke lenger viktigst

Kontraktene blir, med unntak av driftskontrakten for riksveiene i Agder og deler av Telemark som ble inngått tidligere i år og som en prøvekontrakt for det nye konkurransegrunnlaget, de første ordinære innenfor drift og vedlikehold, som skal vurderes ut fra flere kriterier enn bare pris.

– Ja, vi innfører nå forhandlinger der klima er ett av flere tildelingskriterier, og hvor pris ikke lenger er viktigste element, forteller avdelingsdirektør Bente Aase, med ansvar for kontrakt og marked i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

– Erfaringene med forhandlinger i forkant av kontraktsinngåelser innenfor andre deler av Statens vegvesen har vært veldig gode. Det gjør at mange spørsmål og avklaringer kan skje før kontrakten er underskrevet, og entreprenørene blir trygg på hva vi som byggherre ønsker å oppnå. Resultatet er gode løsninger på gjennomføringen av oppdragene, som også er økonomisk effektive, både for oss som byggherre og for entreprenørene, forteller Aase til Byggeindustrien.

De første kommer før sommeren

Hun opplyser at de to første av kontraktene blir lyst ut nå før sommerferien, og at resten så vil komme fortløpende ut over høsten.

– I utgangspunktet beregner vi at forhandlingsfasen med entreprenørene vil ta nærmere et halvt års tid. De siste kontraktene vil nok derfor neppe inngås før litt inn i 2025.

Bente Aase forteller at det ikke er satt spesifikke krav til reduksjon av CO2-utslipp for hver enkelt kontrakt, men at Vegvesenets generelle mål om reduksjon på 55 prosent innen 2030 står fast og er ambisiøse.

Ikke krav om el-brøytebiler

Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked drift og vedlikehold i Statens vegvesen.
Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

– Vi setter i de nye kontraktene krav om at 90 prosent av de lette kjøretøyene som brukes i forbindelse med kontraktene, skal være utslippsfrie. Når det gjelder tyngre kjøretøy, typisk brøyte- og strøbiler, setter vi ingen konkrete krav, men overlater til markedet å selv foreslå de løsningene som gir best utslag på klimaregnskapet.

– Erfaringene fra andre kontrakter i Statens vegvesen er at når man utfordrer aktørene til selv å komme opp med løsninger, så resulterer det i at de overoppfyller de kravene som vi har satt. Det er jo kjempebra, og er dbakteppet når vi nå innfører en ny standard for driftskontraktene i Vegvesenet, sier Bente Aase.

Powered by Labrador CMS