UNDERSJØISK. NCC er i sluttfasen med den 10,8 kilometer lange undersjøiske tunnelen som knytter Sandoy sammen med Streymoy. Entreprenørselskapets norske tunnelavdeling står bak byggingen av alle de fire undersjøiske tunnelene som øylandet har bygget. Foto: Ådne Homleid
TRENGER TUNNEL. Suduroy er den sørligste og fjerde største øya på Færøyene, og er snart den eneste av hovedøyene som ikke har veiforbindelse. En 26 kilometer lang undersjøiske tunnel er det som skal til for å knytte Suduroy til resten av øygruppen. Foto: Ådne Homleid
PROSJEKTLEDELSE. Alf Helge Tollefsen og anleggsleder Øyvind Moen i NCC, har vært med på byggingen av både Eysturoytunnelen og Sandoytunnelen og har dermed jobbet flere år på Færøyene.
TRAPPER NED.NCC har vært på Færøyene siden 2016. Nå er Sandoytunnelprosjektet inne i sluttfasen og entreprenørselskapet er godt i gang med trappe ned virksomheten. Foto: Ådne Homleid
NCC har opplevd mange tunnelgjennomslag på Færøyene. Her jubles det på røysa under drivingen av Sandoytunnelen. Foto: NCC.
– Norge kan gjerne skryte av å være gode på tunnelbygging, men det er vi som har mest tunnel per innbygger, sier CEO Sigurd L. Lamhauge i Landsverk, Færøyenes svar på Statens vegvesen. Foto: Foto: Ådne Homleid
HOVEDSTAD. Færøyenes hovedstad, Tórshavn, ligger på øya Streymoy og har en bykjerne med rundt 13.500 innbyggere. En av målsettingene med den massive satsingen på veitunneler er at øygruppens befolkning skal ha maks en times kjøretid til Tórshavn. Foto: Ådne Homleid
GODT VÆR. Arbeidere ved Sandoytunnelprosjektet benytter en sjelden godværsdag til grilling av pølser. Foto: Ådne Homleid
I dag er det ferjen M/S Smyril som sørger for person-, gods- og biltransporten mellom Suduroy og Færøyenes hovedstad Tórshavn. Foto: Ådne Homleid
LUNSJ. CEO Sigurd L. Lamhauge i Landsverk (t.v) tok med lunsj til Landsverks eget tunnelprosjekt. Her sammen med anleggsleder Mortan Gaasedal. Foto: Ådne Homleid
EGENREGI. Landsverk, Færøyenes svar på Statens vegvesen, har ikke bygget tunneler siden 90-tallet. Nå er imidlertid etaten i gang med å bygge opp en tunnelavdeling som kan ta seg av mindre tunnelprosjekter. Den ferske tunnelavdelingen bygger for tiden den 2,2 kilometer lange Daltunnelen på Sandoy. Foto: Ådne Homleid

De siste tiårene har norske entreprenører drevet alt av tunneler på Færøyene

11 prosent av veinettet på Færøyene består av tunneler, og fire av de fem største hovedøyene er koblet sammen med undersjøiske tunneler. Nå gjenstår det kun én brikke med 26 kilometer tunnel før puslespillet er komplett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS