Fungerende administrerende direktør Ari Soilammi i RIF.

RIF vil at Vegvesenet skal jobbe som Nye Veier

– Rådgivende Ingeniørers Forening støtter samferdselsministerens signaler om at Statens Vegvesen bør få tilsvarende rammebetingelser som Nye Veier. Men det er flere sammenfallende forutsetninger for Nye Veiers gode prestasjoner, som alle bør på plass også hos Vegvesenet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det sier Ari Soilammi, fungerende administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF), til Byggeindustrien.

Soilammi peker på meldingen fra Samferdselsdepartementet, der samferdselsminister Knut Arild Hareide roser Nye Veier for å ha lykkes med målsettingen om å bygge veier raskere og billigere, og der han signaliserer at det jobbes med å gi Statens vegvesen noen av de samme forutsetningene.

– Modellen til Nye Veier er en suksess. Vi arbeider derfor med å gi Statens vegvesen noen av de samme forutsetningene. Samtidig ser vi at Statens vegvesen allerede kutter kostnader i prosjekter, og bygger nye veier raskere og billigere. Vi har med andre ord funnet en måte å bygge vei på som utnytter fellesskapets penger på en bedre måte, uttalte samferdselsministeren.

RIF støtter samferdselsministeren i at Statens Vegvesen bør få tilsvarende rammebetingelser, men trekker frem også frem andre faktorer som de mener er årsak til Nye Veiers prestasjoner, blant annet veiselskapets gode dialog med leverandørene.

– Nye Veiers dialog handler om mye mer enn å sende tilnærmet ferdige dokumenter på høring. Det handler om å sette av tid til ekte dialog og derigjennom få gjensidig forståelse om begge parters utfordringer og mål. Dette gjelder spesielt for Statens vegvesen som ikke bare er en stor oppdragsgiver, men også en myndighet, sier Soilammi.

–Blir i altfor stor grad detaljstyrt av politikere.

RIF trekker også frem viktigheten av at Statens vegvesen, på like linje med Nye Veier, får ansvaret for veikorridorer/porteføljestyring og flerårig finansiering.

– Statens vegvesen blir som statlig etat i altfor stor grad detaljstyrt av politikere. Samferdselsprosjekter går sjelden over et kalenderår og prosjektstyringen blir aldri fullgod dersom man hele tiden er avhengig av årlige bevilgninger øremerket enkeltprosjekter – attpåtil bevilgninger som faktisk ikke blir bevilget før langt utpå kalenderåret. Etaten får da altfor dårlig tid til å iverksette prosjektene, understreker Soilammi.

Anskaffelsespraksis

RIF mener også Statens vegvesen har noe å lære av Nye Veiers anskaffelsespraksis. Soilammi sier

Nye Veier har utmerket seg ved innovative anskaffelser, og trekker frem bruken av Best Value Procurement (BVP) som hovedmodell for anskaffelser av både entreprenører og rådgivere.

– Dette er en modell som gjør at det faktisk lønner seg for leverandørene å være gode, ikke bare billigst mulig. Konfliktnivået må ned i samferdselsprosjekter, og gode anskaffelser er en absolutt forutsetning for å få dette til. I tillegg gjør BVP det enklere å få en god målstyring av konkurransefasen, i forhold til for eksempel klimamål, sikkerhetsmål og andre strategiske mål for etaten, sier Soilammi.

Vegdirektøren etterlyser like konkurransevilkår

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

I forbindelse med fremleggelsen av Statens vegvesens forslag til NTP etterlyste også vegdirektør Ingrid Dahl Hovland like konkurransevilkår mellom Statens vegvesen og Nye Veier.

– Det er ingen tvil om at Nye Veier har vært et bra tiltak som har gitt Vegvesenet en sunn konkurranse, men nå er det viktig at det blir konkurranse på like vilkår. Det innebærer at Statens vegvesen også får mulighet til å jobbe helhetlig langs lange strekninger, og at vi får en fullmaktsstruktur der vi får mulighet til å disponere sparte kostnader til å gjennomføre nye prosjekter, uttalte Hovland til Byggeindustrien.

Vil evaluere finansieringsmodell

Vegdirektøren skrev også nylig en kommentar der hun pekte på at Vegvesenets resultater vil bli enda bedre om etaten får nye rammebetingelsene og større frihet både innen planlegging og finansiering.

– Vår modell for finansiering, og hvorvidt den setter oss i stand til å drive best mulig, bør evalueres. Det kan argumenteres for at dagens system reduserer vår evne til å effektivt realisere prosjekter prioritert i NTP. Men for å få dette til trenger Statens vegvesen større frihet både innen planlegging og finansiering, står det i kommentaren fra Ingrid Dahl Hovland.

Powered by Labrador CMS