Forsker på planter som tåler trafikk, flom og frost

Statens vegvesen skal beplante en ny firefeltsvei i Drammen med planter som tåler tett trafikk, flom og frost.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Våren 2019, halvåret etter at ny fire felts Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen sentrum har åpnet, skal den drøye 700 meter lange strekningen beplantes med 278 trær og rundt 10.000 blomstrende stauder og prydgress.

Planter i røft miljø

De skal tåle eksos og skitt fra biler, frost, snø, is og salt om vinteren og tidvis ekstremnedbør i sommerhalvåret.

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de nå legger grunnlaget for senere forskning for å finne planter og vekster som tåler røffe forhold i en bygate med 25.000 biler i døgnet. I tillegg testes det ut jordblandinger i forkant av prosjektet

20 jordblandinger

– På Lindum utenfor Drammen tester vi ut rundt 20 ulike typer jordblandinger med sand, silt, leire og kompost i laboratorium.

–Det er spesielt viktig å finne de riktige blandingene av jord slik at overvannet blir infiltrert raskt samtidig som jorda holder nok på fuktigheten til at planter kan vokse, forteller landskapsarkitekt Kirstine Laukli i Statens vegvesen.

På fagspråket kalles dette regnbed. Et fleksibelt tiltak hvor planter og jord skal disponere overvann lokalt, beplantede forsenkninger i terrenget, der vann lagres på overflaten og infiltrerer langsomt til grunnen eller overvannsnettet.

150 planter blir 28

– Gjennom fordrøyning og reduksjon av avrenning hindres skadelig oversvømmelse. På denne måten er forskningsprosjektet med regnbed langs Bjørnstjerne Bjørnsons gate på Strømsø i Drammen også et flomdempende tiltak, forteller Laukli.

I samarbeid med Universitetet i Ås har forskningsprosjektet kommet fram til om lag 150 planter- og blomsterarter som egner seg for dette formålet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Landskapsarkitekt Kirstine Laukli Statens vegvesen og gartner Tom Inge Hole i drivhuset ved Lindum utenfor Drammen. (

–Vi har funnet i overkant av 60 arter som kan brukes i slike røffe miljøer som trafikkerte bygater vil være. Av denne gruppen har vi valgt ut 28 ulike planter som vi skal sette ut i Drammen etter at fire felts Bjørnstjerne Bjørnsons gate er åpnet høsten 2018.

Forsknings- og utviklingsprosjektet (FOU) til Statens vegvesen med regnbed skal testes ut først i Drammen. Deretter på rv. 23 i Lier (Linnes-Dagslett) og tilsvarende på en strekning av ny E134 gjennom Kongsberg (E134 Damåsen-Saggrenda).

Kjeftesluk

For å få regnbedene til å fungere best mulig er det også i samarbeid med Ulefoss Jernverk utviklet en ny type såkalte kjeftesluk som skal bidra til å lede overvannet best mulig ut i regnebedene langs vegkanten.

–For å få til dette er det ikke bare viktig med riktige jordtyper og robuste planter, forteller Laukli. Strategien med disponering av overvann er også en særdeles viktig nøkkel for å få dette til å lykkes.

–Vi må fange opp regnvannet, infiltrere og fordrøye dette i grunnen og sikre flomveier. Får vi til det kan dette bli vellykket. Og det skal selvfølgelig også se vakkert ut, skynder hun seg å legge til.

Powered by Labrador CMS