Nye fv. 17 skal gå gjennom to tunneler og deretter på bru og fylling over Olvikvatnet. Illustrasjon: Statens vegvesen
PNC-prosjekt stoppet for andre gang for samlast avsprengstoff og tenner
For andre gang i år har Statens vegvesen stoppet arbeidet i Liafjelltunnelen på Fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet i Nordland. Årsaken er at entreprenøren PNC Norge har samlastet sprengstoff og tennere.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Prosjektleder Alf Harald Barosen sier til Byggeindustrien at den siste hendelsen skjedde forrige onsdag.
– Statens vegvesen ser alvorlig på dette, og det vil bli avholdt et møte med PNC i Bodø onsdag, sier han.
– Har det skjedd lignende hendelser tidligere på prosjektet?
– I mars stoppet vi sprengningen i tunnelen for et lignende forhold, og da var det stopp i åtte dager. Da ble bergsprenger og bergsprengningsleder byttet ut, svarer Barosen.
Han vil ikke si noe om hvilke konsekvenser dette vil få denne gangen, før etter møtet med PNC.
- Vi ønsker at vi kunne fremstilt våre synspunkter, men må forholde oss til kontrakten med Statens vegvesen som sier at vi ikke kan uttale oss til media, sier Bettina Gross i PNC Norge i en kommentar til Byggeindustrien.
Prosjektet er et rassikringstiltak i Lurøy kommune på Helgeland. Det bygges 5,5 kilometer vei frem til grensa til nabokommunen Rødøy. Veien skal gå gjennom to tunneler: først en gjennom Liafjellet på cirka 1900 meter og deretter en kort tunnel ut til Olvikvatnet. Veien krysser vannet på fylling og en liten bru.