Den gamle Grøttabrua ved Åndalsnes er i dårlig stand, og skal nå byttes ut.
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Skal utvikle første veibru i aluminium siden 1995
Leirvik AS og underleverandør Dr.Techn. Olav Olsen starter opp prosjekteringen av en 25 meter lang bru i aluminium, den første av dette slaget her til lands på 30 år.
Det er Møre og Romsdal fylke som skal bytte ut den gamle Grøttabrua i Isfjorden ved Åndalsnes med en ny. Fylkeskommunen har bestemt at denne brua skal bygges i aluminium, et noe sjeldent bygningsmateriale i brusammenheng, men som har sine klare fordeler. Det er lite utsatt for korrosjon, trenger ikke maling , er lett og er hundre prosent resirkulerbart.
Byggestart høsten 2026
– Vi starter nå opp planleggingen, og det blir spennende å se hvordan prosjektet utvikler seg. Vi håper at anleggsarbeidet kan starte høsten 2026, seier prosjektleder i Møre og Romsdal fylkeskommune, Hallvard Rangnes.
Det som allerede er klart, er at brua vil få et spenn på om lag 25 meter og to kjørefelt.
Fylkeskommunen har inngått en Fou-avtale med produksjonsbedriften Leirvik AS, som innebærer at de skal utvikle nye profiler og løsninger for effektiv modulfabrikasjon, blant annet ved bruk av automatisering og robotisering. Dette for bidra til å levere rimeligere og standardiserte aluminiumsbruer i fremtiden.
En i produksjon allerede
Dette prosjektet vil være den første kjørebrua i aluminium siden Forsmo bru i Vefsn sto ferdig i 1995, også den bygget av Leirvik AS . Men i mai i år var det byggestart av Hangarbrua, en 55 meter lang sykkel- og gangbru i aluminium som skal leveres til Leangen stasjon i Trondheim.
– Vi er stolte av å vise denne nyvinningen i norsk bruindustri ved å bygge landets første aluminiumsbru på nesten 30 år. Dette prosjektet er et bevis på vår forplikting til innovasjon og bærekraft, sier daglig leder Helge Gjøsæter i Leirvik AS.