Illustrasjonsfoto: Arkiv

Starter E39-jobben neste uke

Allerede neste uke møtes to regionskontor i Statens vegvesen i Kristiansand for å begynne jobben med ny motorvei mellom Ålgård og Kristiansand. Med ny vei skal strekningen forseres på 1,5 timer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.

Sjefsingeniør Bjørn Alsaker i Statens vegvesen forteller overfor Aftenbladet at ambisjonene om én og en halv times kjøring mellom Ålgård på Gjæren og Kristiansand absolutt er realistisk.

– I dag er det til sammen 200 kilometer på strekningen Ålgård-Kristiansand. Med innkortinger og flate strekninger kan distansen bli 154 kilometer. Når en hastighet på 110 kilometer i timen legges til grunn, lander vi på cirka 84 minutter, opplyser han.

40 milliarder realistisk

Sjefsingeniøren sier at regnestykkene over kostnader foreløpig er usikre. NHO viste denne uken til 40 milliarder kroner for å få realisert visjonen.

– I konseptvalgutredningen (KVU) om Søgne-Ålgård var det beløper nede på 20-25 milliarder kroner. Det er nokså realistisk i størrelsesorden 30-40 milliarder kroner. Det er altså ikke utopi å tenke en slik beløpsstørrelse uten å bruke tallet veldig stivt i dag, sier Alsaker.

Mulig jobb for veiselskap

Mandag kunne bygg.no skrive at regjeringen lover firefelts motorvei mellom Kristiansand og stavanger.

Ulike konsepter er allerede utredet for Ålgård-Søgne. I 2011 var prislappen for midtrekkverk-konseptet (M) på 15,7 milliarder kroner. Samme år var firefeltskonseptet beregnet å koste 36,9 milliarder kroner.

Motorvei mellom byene er per i dag ikke en del av Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023. Konseptet kan bli aktuelt som et prosjekt for det nye, statlige veiselskapet som er under planlegging.

Powered by Labrador CMS