Tunnelsprenging nærmer seg slutten

Statens vegvesen regner med gjennomslag i Valslagstunnelen på fv. 714 Laksevegen, som forbinder kystkommunene Snillfjord, Hitra og Frøya med Orkanger og Trondheim, før jul.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Fenestunnelen og Brattstiåstunnelen ble ferdig drevet i sommer. Nå gjenstår om lag 400 meter før også Valslagstunnelen er ferdig drevet, melder vegvesen.no.

– Nå driver vi Valslagstunnelen fra begge sider. Vi har møtt på noen partier med dårlig fjell de siste dagene. Derfor har framdriften gått litt ned, men vi regner likevel med gjennomslag i tunnelen før jul, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen.

Fenestunnelen åpner i vinter
Tidligere i høst inngikk Statens vegvesen en avtale med tunnelentreprenøren Kruse Smith om å åpne Fenestunnelen i januar 2013, nesten et år tidligere enn avtalt i den opprinnelige kontrakten.

Arbeidet med å gjøre ferdig tunnelen pågår for fullt. Tunnelen har nå fått asfaltdekke og tilførselsveiene som kobler tunnelen til dagens fv. 714 skal snart asfalteres. Inne i tunnelen pågår vann- og frostsikring. Portalen på vestsida er ferdig, mens arbeidet med portalen på østsida pågår.

– Det er fortsatt mye arbeid som gjenstår før vi kan åpne tunnelen for trafikk. Vi håper å kunne åpne den i løpet av januar, sier prosjektleder Svein Soknes i Statens vegvesen.

Ny åker ved Brattstiåstunnelen
I Brattstiåstunnelen pågår arbeid med portaler på begge sider. På vestsida av tunnelen brukes overskuddsmasser fra tunnelen til å opparbeide om lag 15 mål ny dyrka mark på arealer som før var et myrområde.

Powered by Labrador CMS