Illustrasjon: Gottlieb Paludan Architects
Milliardsprekk for rekordlang bussvei i Rogaland
Prisen for Europas lengste bussvei på Nord-Jæren har gått opp med ytterligere to milliarder etter siste milliardprishopp i november i fjor.
Det skriver NRK Rogaland i en artikkel på sine nettsider.
– Det er ekstremt sjokkerende at man kan få en kostnadssprekk på over to milliarder kroner på et prosjekt som allerede koster 11,3 milliarder, sier Mats Danielsen, medlem av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune til NRK.
I juni 2014 var prislappen fire milliarder kroner. To år senere hadde størrelsen på prosjektet gått opp, og dermed også prisen, til 9,9 milliarder. Så vokste prisen til 11,3 milliarder i november i fjor, uten at lengden på veien økte. Nå har den sprukket igjen, skriver NRK.
Sist mandag ble gruppelederne i Rogaland fylkeskommune informert om at prisen for prosjektet har gått opp til godt over 13 milliarder kroner.
– Administrasjonen har bedt om å få ta en kvalitetssjekk av dette beløpet. Det har de regnet på den siste uken og i morgen presenteres de endelige tallene, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF).
Etter det NRK erfarer skal kostnadssprekken blant annet skyldes erverv av eiendom langs traseen.
– Å planlegge 50 kilometer med bussvei gjennom tre kommuner med tre sentrum, er en ganske komplisert oppgave, sa prosjektleder for bussveien, Vegard Thise, til NRK høsten 2017.
Arbeidet med bussveien startet for snart ti år siden, og første del av prosjektet var Hillevåg i Stavanger. Strekningen var en pilot, og åpnet for fire år siden. Ferdigstillelsen av hele bussveien er foreløpig satt til 2023.
Fortsatt gjenstår bygging av flere mil med bussvei, og vegvesenet vil også fikse opp deler av bussveien som allerede er bygget, skriver NRK. Vegvesenet uttalte overfor NRK i oktober i fjor at bussveien ikke fungerer godt nok. Kostnadene for dette er ennå ikke medregnet i prosjektet.