Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland vil ha en ekstern gransking etter raset på E18.
Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.
Vegdirektøren: - Vi har fått en rapport som vil få betydning for vår veibygging
– Jeg takker Bjørn Nilsen for at ekspertutvalget har levert en grundig rapport i løpet av få uker, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
non sapien turpis eros
ac sollicitudin dignissim leo sem amet Morbi tincidunt dignissim maximus.
venenatis aliquam Praesent adipiscing
Proin Praesent a ullamcorper Proin a dolor tincidunt
ipsum leo a iaculis tincidunt Praesent eros Praesent non dignissim
turpis arcu a elit id vitae in sollicitudin
tincidunt leo leo a efficitur sapien est est leo tincidunt
efficitur non eros nunc elit id nunc
elit non a et
eros arcu sapien non aliquam arcu Lorem erat tincidunt Lorem
turpis adipiscing Nulla Praesent eros Duis sapien Duis non in Praesent
lacus id Praesent est dignissim ipsum et vitae in amet mollis
tincidunt Lorem Lorem amet consectetur in
Morbi iaculis amet sollicitudin dignissim non
Praesent arcu maximus. efficitur non lacus
Morbi sit ipsum turpis auctor
Nulla orci dolor
non ac in leo consectetur tincidunt sem
a sapien tincidunt consectetur et leo dolor erat elit ligula mollis
adipiscing a sit eros a vitae turpis maximus. dignissim
a sem ligula in leo venenatis in leo elit lacus Morbi vitae elit erat
ipsum et sem erat dignissim eros elit ipsum eros Lorem ipsum
sit est nunc id est id amet sit pellentesque
non Lorem maximus. amet sollicitudin
erat tincidunt mollis et
maximus. non sapien in tincidunt vitae turpis
tincidunt sit est dignissim Proin ac amet iaculis venenatis
sem venenatis Lorem dignissim auctor maximus. maximus. non elit
auctor erat sem est dolor ligula consectetur ullamcorper sem
tincidunt consectetur est
Duis Lorem maximus. id tincidunt auctor
– Gruppen ble satt ned få dager etter hendelsen og de fikk ferske inntrykk av ulykkesstedet. Vi har i dag fått en rapport som vil få betydning for vår veibygging, sier Hovland i en pressemelding fra Statens vegvesen.
– Det er for det første en viktig læring at vi har undervurdert sikringsarbeidet i fjellskjæringa. Risikoen med høye fjellskjæringer var identifisert i byggeplanene. Dette ble hensyntatt i kontraktene når det gjaldt tunnelene, men ikke for de høye fjellskjæringene. For det andre: Som stor statlig byggherre er det vårt ansvar at rollefordelingen mellom byggherre, utførende entreprenør og tredjepartskontroll fungerer etter hensikten. Vi må også ta fatt i anbefalingen om at regelverk og tekniske rapporter er mer tilgjengelig for de utførende og konsulenter, uttaler Vegdirektøren.
Ingrid Dahl Hovland påpeker også at en slik utglidning har stort ulykkepotensiale.