Gjennomslag i Valslagstunnelen
Tirsdag ble siste salve fyrt av i den 2601 meter lange Valslagstunnelen. Dermed er alle de tre tunnelene på fv. 714 ferdig sprengt.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Fakta om fv. 714 Laksevegen
Målsettingen med prosjektet er å bedre framkommeligheten og øke trafikksikkerheten. En utbygging av fv. 714 vil ha stor betydning for næringsliv og bosetting i ommunene Snillfjord, Orkdal, Hitra og Frøya.
– Framdriften har vært god, og både entreprenøren og underleverandører har gjort en solid jobb, sier prosjektleder Svein Soknes i Statens vegvesen.
Nå begynner «innredningsarbeidet» av Valslagstunnelen. Etter planen blir den åpnet for trafikk ved årsskiftet 2013-14. Når tunnelen åpner, erstatter den en smal og rasfarlig strekning med mange svinger, melder vegvesen.no.
De to andre tunnelene ligger litt lenger fram i løypa. I den 1070 meter lange Fenestunnelen nærmer arbeidet seg slutten.
– Vi håper å kunne åpne Fenestunnelen for trafikk i begynnelsen av februar, mens Brattstiåstunnelen antakelig blir åpnet i mai, sier Soknes.