Gravearbeidet for Tangtunnelen fortsetter

Tidligere denne uken ble første del av betonggulvet av Tangtunnelen på E6 Trondheim-Stjørdal nærmest Kristoffersen bil og Riis bilglass støpt.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Problemene med setninger utenfor denne delen av byggegropa skal nå være løst, og utgravingen av byggegropa fortsetter. Entreprenøren Reinertsen har i samarbeid med byggherre Statens vegvesen kommet frem til tre tiltak for å redusere videre setningsutvikling på utsiden av byggegropa, melder vegvesen.no.

1. Det er lagt inn ekstra avstiving av spuntveggen.

2. Det blir gravd bort masser på utsiden av spuntveggen for å lette på trykket.

3. Det blir gravd ut kortere seksjoner om gangen enn opprinnelig planlagt. Så nå graves det ut, armeres og støpes betonggulv med en lengde på 4,2 meter per seksjon. Når betonggulvet er på plass, sørger det for god avstiving av spunten.

Mannskapet til Reinertsen graver ut seksjonene om natten, armerer på formiddagen, og støper på kvelden. Det er for at det ikke skal gå lang tid mellom at jorda er gravd bort til at betonggulvet er på plass og støtter spuntveggene. Dette arbeidet startet de med natt til i dag, og vil pågå fram til de regner med å ha kommet forbi næringseiendommene og boligene på østsiden av byggegropa i midten av januar. I romjula og mellomjula vil det ikke pågå anleggsarbeider på Tangtunnelen.

Parallelt med dette arbeidet pågår det også betongarbeider i sørenden av betongtunnelen. Arbeidene med tunnelen har gått uavbrutt etter at setningene ble oppdaget, bortsett fra de ca. 50 meterne utenfor næringseiendommen.

Næringsbygget hvor Kristoffersen bil og Riis bilglass holder til vil følges opp under hele byggeperioden, og enkle utbedringer blir gjort. Når Tangtunnelen er ferdig bygd, vil det bli gjort endelige utbedringer på denne eiendommen.

Tangtunnelen åpnes for trafikk i slutten av 2011 samtidig med resten av nye E6 fra Værnes til Havnekrysset.

Powered by Labrador CMS