Det er i årsmeldingen til Statens vegvesen at det fremkommer at den statlige byggherren i 2023 kjøpte entreprenørtjenester for i overkant av 26 milliarder kroner. Etatens er som kjent pålagt å konkurranseutsette alle utførelser, enten det gjelder nybygging av veier, eller kontrakter innen drift- og vedlikehold. Tilsammen fire entreprenører hadde inntekter på over èn milliard kroner hver, med Skanska på en solid topp-plass.
Annonse
Oversikten viser to interesant forhold:
Det ene er hvor store Skanska er blitt på nyanlegg, med en omsetning på hele 4,6 milliarder kroner bare hos Statens vegvesen alene. Neste direkte konkurrent innen den samme delen av anleggsmarkedet, er Bertelsen & Garpestad, som fakturerte Statens vegvesen for såvidt under en milliard kroner. Også arbeidsfelleskapene som arbeider på E39 hadde høy omsetning i fjor. Man må helt ned på tiendeplass for å finne den store veibyggeren det siste tiåret, AF Hæhre Isachsen, som i fjor hadde jobber for 432 millioner kroner fra Statens vegvesen.
Det andre bildet denne oversikten gir, er hvor store driftskontraktene er blitt for både Statens vegvesen og entreprenørene. Mesta, som er den største entreprenøren i markedet innen driftskontrakter, fakturerte Svv i 2023 for 2,8 milliarder kroner. For Veidekke Industi omfatter deres virksomhet både driftskontrakter og asfalt. Det samme gjelder NCC Industry. Mens Presis Veidrift, som tjente over milliarden på oppdrag for Statens vegvesen, også er et selskap som har spesialisert seg på driftskontrakter.
Her er oversikten over de ti største (tallene i millioner kroner):
Konsernsjef for Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad, sier til Byggeindustrien at 2023 var et år med spesielt høy omsetning hos Statens vegvesen.
– Vi hadde en svært høy samlet omsetning knyttet til veiprosjekter i fjor. Vi gjennomfører prosjekter for Statens vegvesen, men også for flere fylkeskommuner og Nye Veier. Høyest aktivitet hadde vi i fjor hos Statens vegvesen, hvor det ble gjennomført ulike prosjekter i alle deler av landet.
– Med så mange pågående prosjekter for Vegvesenet, betyr det at omsetningstallet vil øke i årene framover?
– Vi har over tid hatt en god økning i ordreinngangen til anleggsvirksomheten, det har gitt vekst i omsetning. Spesielt har vi økt aktiviteten hos Statens vegvesen, men også hos flere andre kunder innen ulike segmenter. Samtidig har vi fått flere store prosjekter, som strekker seg over lengre tid enn vi tidligere har vært vant til og som vil holde aktivitetsnivået høy. Samtidig har vi bygget kapasitet og kompetanse til å ta på oss nye oppgaver i flere sektorer.
– Hvordan vil dere oppsummere Statens vegvesen som oppdragsgiver?
– Vi opplever Svv som en solid, kompetent og positiv oppdragsgiver. Måten Svv gjennomfører opphandling av entreprenørene er i all hovedsak positiv og gjør at vi blir godt kjent med hverandre og prosjektets omfang, risiko og muligheter. Det er forutsetninger som gir grunnlag for et godt samarbeid i gjennomføringsfasen, Stein Ivar Hellestad