Prisvekst gjør at nye veiprosjekter må vente

Kostnadsrammen til flere store veiprosjekter sprekker på grunn av kraftig prisvekst i anleggsbransjen, opplyser Vegdirektoratet.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Normalt tas det høyde for en prisstigning på 10 prosent når nye veiprosjekter vedtas. Men det siste halvåret har tilbudene fra entreprenørene vært langt høyere enn det veimyndighetene har regnet med, skriver Aftenposten.

- For flere prosjekter har dette ført til at vi ikke lenger har fullmakt til å inngå kontrakter med entreprenører, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet.

Hittil i år har prisene på ordinær veibygging økt med 10-15 prosent, ifølge Vegdirektoratet. Først og fremst er det bygging av tunneler og bruer som er blitt dyrere, med en økning på henholdsvis 25-30 prosent og opptil 70 prosent.
Samferdselsdepartementet mener entreprenørene krever for mye.

- Enkelte tilbud har vært skammelig høye, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp).

I et brev til Vegdirektoratet og Jernbaneverket ber departementet etatene forsikre seg om at det er god kostnadsstyring på prosjektene. Departementet foreslår innsparingstiltak, stopp i igangsatte anlegg eller utsettelse av planlagt arbeid hvis det ikke er mulig å holde seg til budsjettet.

Stortinget kan imidlertid bli nødt til å gi etter for prisøkningen når Stortinget skal bevilge penger.

- Hvis det er prosjekter som skulle ha vært i gang, så er det nesten umulig å si nei til mer penger. Vi har så store etterslep innenfor veiutbygging at vi kan ikke tillate oss å stoppe vedtatte prosjekter, sier leder i Stortingets transportkomité Per Sandberg (Frp).

Powered by Labrador CMS