Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.Illustrasjon Red Ant/Statens vegvesen

Vegvesenet: – Dramatisk for Arna-Stanghelle

Det er ikke satt av penger til ny veg- og togtrasé mellom Arna og Stanghelle i forslaget til nytt statsbudsjett. – Dette er dramatisk for Arna-Stanghelle, sier Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi er godt i gang med planlegging sammen med Bane Nor, så dette er skuffende. Nå vi sette på bremsene med byggestart og åpning, sier Kjell Inge Davik, direktør for utbygging i Statens vegvesen, til Avisa Hordaland.

Hvis budsjettet blir godkjent, kan K5 mellom Arna og Stanghelle bli utsatt på ubestemt tid.

Davik opplyser at prosjektet har midler til å fortsette arbeidet ut året.

– Vi hadde estimert å få 200 millioner i budsjettet for neste år. Så dette er ikke heldig, sier han til avisen.

Prosjektet ble tidligere i år satt opp som nummer sju på prioriteringslisten til Statens vegvesen.

Høyt prioritert

I budsjettforslaget står det blant annet:

«I statsbudsjettet for 2022 ble det satt av midler til forberedende arbeid for å sikre at flere prosjekt i Nasjonal transportplan 2022–2033 kunne bli klare for anleggsstart». Dette gjaldt:

  • E6 Megården–Mørsvikbotn i Nordland
  • E16 Hylland–Slæen i Vestland
  • Fellesprosjektet Vossebana/E16 Arna–Stanghelle i Vestland
  • E134 Røldal–Seljestad i Vestland
  • E134 Saggrenda–Elgsjø i Viken
  • E134 Oslofjordforbindelsen, fase to i Viken.

«Med regjeringens budsjettforslag ligger det ikke an til at noen av disse vil bli starta opp i 2023. Det er heller ikke satt av midler til forberedende arbeid. Videre framdrift i prosjektene vil bli vurdert fram mot statsbudsjettet for 2024.», heter det i budsjettforslaget.

– Blir lei meg

Varaordførar i Vaksdal, Kjartan Haugsnes (SV), er svært skuffet over regjeringens forslag til statsbudsjett.

– For vår kommune er det katastrofalt om dette blir vedtatt, sier han til Bergensavisen.

Prosjektet trenger ifølge avisen 330 millioner kroner for å holde planleggingen og forarbeider til prosjektet i gang

– Jeg blir rett og slett lei meg. Helt fortvilende. Dette er en avskjedssøknad fra regjeringen. Jeg synes at de skal gå av, sier Haugsnes til BA.

Han legger til at forslaget heldigvis ikke er vedtatt ennå.

– Og heldigvis har ikke regjeringen flertall. Jeg forutsetter at mitt parti, som er deres viktigste samarbeidspartner, krever at man tar inn penger til K5 i 2023, og at det blir oppstart i 2024, som planlagt, sier han.

Powered by Labrador CMS