Illustrasjon: Snøhetta / Kystverket

Ingen oppstartmidler til Stad skipstunnel på statsbudsjettet

Styringsgruppen for Stad skipstunnel er meget skuffet over at det ikke ligger inne oppstartmidler til Stad skipstunnel på neste års statsbudsjett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

- Vi hadde store forventninger til at regjeringen ville gi det endelige klarsignalet til bygging av Stad skipstunnel etter at Kystverket fikk ned kostnadene i prosjektet. Vi trodde også at regjeringen ville følge opp Nasjonal transportplan (NTP) (2018-2029) som de vedtok i 2017. Vi ble også styrket i troen da samferdselsminister Jon Georg Dale i valgkampen, lovet at han ville innfri valgløftet sitt om å jobbe for realisering av Stad skipstunnel, skriver styringgruppen i en pressemelding.

De mener at det nå er på tide med handling og ikke flere utsettelser for Stad skipstunnel prosjektet.

- Stad skipstunnel er en investering i det Norge skal leve av i fremtiden. En stor del av verdiene vi skal leve av er knyttet til kysten og havet. Sjøen er fremtidens transportåre og realisering av Stad skipstunnel er nødvendig for å realisere den veksten Norge ønsker i kyst- og havnæringene, heter det i meldingen.

De peker videre på at Stad skipstunnel er fullfinansiert i NTP med en total kostnad på 2,7 milliarder kroner (2016 kroner), prisjustert til cirka 2,9 milliarder kroner i 2019 kroner.

- I tillegg står det i NTP at det skal være byggestart i neste stortingsperiode (2017-2021). Kystverket har etter bestilling fra Samferdselsdepartementet fått ned kostnadene i prosjektet, og mener at de kan bygge Stad skipstunnel for 2,7 milliarder kroner (2019 kroner), noe som er nærmere 300 millioner kroner under kostnadsrammen i Nasjonal transportplan. Dette kommer frem i rapporten «Stad skipstunnel. Videreutvikling og prosjektoptimalisering», som Kystverket overleverte til Samferdselsdepartementet 15. juni 2019, skriver de.

Powered by Labrador CMS