Innlegg: Vi kan bygge tryggere tunneler med kunstig intelligens
Kunstig intelligens endrer hvordan vi bygger tunneler. Vi kan forutsi farlige forhold i berget før vi treffer dem. Det gir tryggere tunneler, lavere kostnader, mindre naturinngrep og bedre beslutninger under bakken.
Hver dag
blir det bygget nye tunneler i berg over hele landet. De ferdige tunnelene er
trygge, men selve byggefasen byr på utfordringer.
Annonse
For de som
arbeider med å sprenge og bore tunneler, er risikoen for ras, vanninntrengning
eller uforutsigbare bergforhold en del av hverdagen. Hvordan kan vi gjøre denne
fasen tryggere, mer presis og mindre kostbar?
Tom F. Hansen. Foto: NGI
Svaret mitt
er: ved hjelp av kunstig intelligens.
Forskjellen mellom berg
og fjell:
Berg
beskriver selve materialet vi bygger, borer og sprenger i, mens fjell brukes om
landformen vi ser i naturen. I denne artikkelen handler det om berg.
Alt for mange subjektive
vurderinger
Gjennom
mange år på ulike prosjekter med tunnelbygging og gruvedrift, har jeg erfart at
mange avgjørelser i tunnelbygging fortsatt bygger på erfaringsbaserte og ofte
subjektive vurderinger.
I planfasen
bruker vi borekjerner fra overflaten og seismikk for å forutsi forholdene. I
selve drivefasen vurderer man bergmassen visuelt og analyserer hvordan
boremaskinen oppfører seg.
For
eksempel kan rask inntrengning i berget tyde på svakere partier. Men uten
mulighet til å se innover i berget, blir dette likevel vurderinger med en viss
usikkerhet. Det er her risikoen ligger.
Ubrukte data
I dag
finnes det mye mer data enn vi bruker. En moderne boremaskin samler inn
tusenvis av målinger i minuttet mens den borer. Dette kalles MWD-data, som står
for «Measure While Drilling».
MWD-data
fungerer som en signatur for berget:
Vi får
informasjon om hvor motstandsdyktig berget er, hvor mye vannspyling som kreves
for boring, og hvor stort trykk som kreves for å bore fremover. Disse dataene
blir ofte bare lagret og ikke brukt aktivt til å ta beslutninger.
Utviklet
maskinlæringsmodeller for å forutsi hva vi har i vente
I
doktorgradsarbeidet mitt har jeg utviklet maskinlæringsmodeller som kan bruke
MWD-data til å si noe om hva som finnes foran tunnelveggen. Hvilken bergart
kommer vi til å møte? Hvor svak er den? Bør vi sikre tunnelen ekstra akkurat
her? Kan vi gjenbruke utsprengt tunnelstein eller må den på deponi?
Med hjelp
av slike modeller kan vi forutsi hva vi har i vente, og ta grep i tide. I
stedet for å vente til raset kommer, kan vi handle før det skjer.
Sammenligner med
tusenvis av tidligere tilfeller
Dette
fungerer slik: Vi samler inn data fra boremaskinen. Disse blir omgjort til et
slags digitalt fingeravtrykk av berget. Maskinlæringsmodellen sammenligner
dette med tusenvis av tidligere tilfeller, og gir et forslag til hvilken type
berg vi står overfor. Det hele skjer på sekunder.
Og det er
ikke bare bergarten vi kan forutsi. Modellene kan også si noe om hvilke tiltak
som trengs: Hvor langt skal vi sprenge neste salve? Skal vi sikre berget med
ekstra bolter og betong før vi fortsetter? Resultatet er sikrere tunneler,
mindre overforbruk av ressurser og lavere kostnader.
Maskinlæring gir
ingeniørene et nytt verktøy som reduserer kostnader og ulykker
Samfunnet
har mye å vinne. Tunneler gir oss kortere reisevei, bedre kollektivtransport og
lavere klimautslipp. Men de må bygges trygt. Rasulykker kan koste liv og store
summer. Ved å bruke maskinlæring gir vi ingeniørene et nytt verktøy. Et verktøy
som ikke erstatter dem, men som hjelper dem å ta bedre beslutninger.
I tillegg
kan mer effektiv og trygg tunneldriving gjøre underjordisk gruvedrift mer
attraktivt, som et alternativ til store dagbrudd i naturen. Det betyr mindre
inngrep i landskap og økosystemer, og bedre sameksistens mellom
ressursutvinning og naturvern.
Bruken av verktøyet
forbedrer modellene ytterligere
Når dette
verktøyet tas i bruk i stor skala, kan vi også samle erfaringer fra
tunnelbygging over hele landet og bruke det til å forbedre modellene
ytterligere. Dette gir en positiv spiral:
Jo mer vi
bygger, jo bedre blir vi. Teknologien kan også tilpasses gruvedrift og
internasjonale prosjekter, noe som kan gi norske miljøer et forsprang.
Digitial og datadrevet
fremtid for tunnelbygging
Fremtiden
for tunnelbygging er ikke bare forbedret sprengstoff, stål og maskiner. Den er
digital, datadrevet og smartere. Og kanskje viktigst: tryggere.
Med kunstig intelligens
kan vi «se gjennom berget» – før vi treffer det.
Innlegget ble først publisert på forskning.no.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.