Alf Helge Tollefsen pakker sakene sine før den siste natten på boligbrakken.
Alf Helge Tollefsen har jobbet på tre av de fire undersjøiske tunnelene NCC har bygd på Færøyene, og har bodd på øygruppa de siste sju årene. Nå gleder han seg til å flytte hjem.
Den siste kontrakten til NCC på Færøyene har bestått av to tunneler. Første delprosjekt, Eysterøytunnelen, var ferdig i 2020 og siste delprosjekt, Sandoytunnelen, ferdigstilles nå. Her den siste tunnelen som åpnet 21. desember.
Portalen til Sandoytunnelen.
Samlet prislapp på NCCs siste tunnelprosjekt er på over fire milliarder, som tilsvarer rundt 78.000 kroner per færøying. – Det er verdt pengene, mener taxisjåfør Petur Olsen.
Kantinebrakken har vært det faste samlingsstedet for tunnelarbeiderne i NCC.
NCC har i alt bygd fire undersjøiske tunneler på Færøyene.
Alt i anleggsbrakken pakkes bort.
Kantinebrakken har vært det faste samlingsstedet for tunnelarbeiderne i NCC.
Kantinebrakken har vært det faste samlingsstedet for tunnelarbeiderne i NCC.
Kantinebrakken har vært det faste samlingsstedet for tunnelarbeiderne i NCC.
Kantinebrakken har vært det faste samlingsstedet for tunnelarbeiderne i NCC.
Alf Helge Tollefsen har jobbet på tre av de fire undersjøiske tunnelene NCC har bygd på Færøyene, og har bodd på øygruppa de siste sju årene.
Rommene på boligbrakken er ryddet og fraflyttet.
Rommene på boligbrakken er ryddet og fraflyttet.
Portalen til Eysterøytunnelen.
Edna Einarsson og Alf Helge Tollefsen traff hverandre for 24 år siden på NCCs første prosjekt på Færøyene. Siden har de jobbet sammen på tre tunnelutbygginger.
Edna Einarsson har spart på steiner og krystaller fra berget i hver av tunnelene. Hun har også spart på sand, grunnvann, bilder, avisutklipp, kart, hilsener fra arbeiderne og mye mer.
Edna Einarsson har spart på steiner og krystaller fra berget i hver av tunnelene. Hun har også spart på sand, grunnvann, bilder, avisutklipp, kart, hilsener fra arbeiderne og mye mer.
Edna Einarsson har spart på steiner og krystaller fra berget i hver av tunnelene. Hun har også spart på sand, grunnvann, bilder, avisutklipp, kart, hilsener fra arbeiderne og mye mer.
Edna Einarsson.
NCC er ferdige med sitt siste gigantprosjekt på øygruppen.
NCC er ferdige med sitt siste gigantprosjekt på øygruppen.
NCC er ferdige med sitt siste gigantprosjekt på øygruppen.
Den siste kontrakten til NCC på Færøyene har bestått av to tunneler. Første delprosjekt, Eysterøytunnelen, var ferdig i 2020 og siste delprosjekt, Sandoytunnelen, ferdigstilles nå. Her den siste tunnelen som åpnet 21. desember.
Færøyske Birgir Nielsen i NCC hjelper til med de avsluttende arbeidene. NCC skal blant annet selge unna flere anleggsbiler og en gravemaskin.
Brakkeriggen er solgt.
Prosjektsjef Alf Helge Tollefsen skrur av lyset og låser døra for siste gang.
Alf Helge Tollefsen pleier aldri å sjekke inn bagasje når han skal hjem. Nå skal han ha med et lite flyttelass.
Alf Helge Tollefsen føler seg ferdig med å jobbe på Færøyene, og gleder seg til å jobbe i Norge framover.

NCC pakker sammen etter i alt 11 år på Færøyene

Etter i alt 11 år med tunnelbygging på Færøyene, er norske NCC nå ferdige med sitt siste gigantprosjekt på øygruppen. Vi ble med siste nordmann fra NCC på sin siste kveld i anleggsbrakka.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS