Oslofjordtunnelen skal få et nyt løp.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Planlegger byggestart på Oslofjordforbindelsen i 2025
E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2 ble prioritert i statsbudsjettet for 2024, og Statens vegvesen planlegger oppstart på anskaffelsesprosessen våren 2024 og at anleggsarbeidene starter opp i 2025.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Anlegget ventes åpnet for trafikk i 2032.
Det skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
– Prosjektet er foreslått delvis bompengefinansiert. Oppstart av prosjektet forutsetter Stortingets tilslutning til opplegg for delvis bompengefinansiering og kostnadsramme. Samferdselsdepartementet har varslet at de vil komme tilbake til Stortinget om dette, heter det i meldingen fra Vegvesenet.
E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2, omfatter bygging av ett nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen parallelt med det eksisterende, med tverrforbindelser mellom.
Prosjektet er totalt på 14 kilometer hvorav tunnelen under Oslofjorden er 7,5 kilometer. I tillegg omfatter prosjektet også utvidelse fra to- til firefeltsvei mellom Måna og Vassum med nye løp i Frogn- og Vassumtunnelene samt oppgradering av de eksisterende tunnelene på strekningen.
Strekningen er del av en ytre ring rundt Oslo og tverrforbindelse mellom E6 og E18 med videre tilknytning til E134 mot Vestlandet.