Oslofjordtunnelen skal få et nytt løp, og regjeringen lover at arbeidet kommer i gang neste år. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Oslofjordtunnelen skal få et nytt løp, og regjeringen lover at arbeidet kommer i gang neste år.

Regjeringen lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024

Arbeidet med å bygge et nytt løp i Oslofjordtunnelen skal i gang neste år, lover samferdselsministeren. Totalt vil prosjektet koste 6,5 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Uhell og motortrøbbel i de bratte bakkene gjør at tunnelen ofte er stengt, til stort hodebry for næringsliv og trafikanter. Tunnelen er en del av riksvei 134 og går mellom Drøbak og Hurum.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover nå at byggingen av et nytt tunnelløp skal komme i gang neste år. Til NRK sier han at det i statsbudsjettet vil bli satt av et mindre beløp til å starte opp, og at det betyr at det ikke er noen vei tilbake.

Rømningsvei
I dag må hele tunnelen stenges i begge retninger ved mindre hendelser. Med to løp kan man rute trafikken forbi, påpeker Nygård.

– Rømningsvei mellom de to tunnelløpene vil gi trafikantene økt trygghet og vil være med på å oppfylle kravene i tunnelsikkerhetsdirektivet, sier han.

Deler av kostnaden skal finansieres med bompenger, ifølge regjeringen.

I fjor vår satte Statens vegvesen Oslofjordtunnelen øverst på sin liste over prioriterte veiprosjekter, men prosjektet fikk ikke plass i årets statsbudsjett.

– Utrolig gode nyheter
Administrerende direktør Heikki Eidsvoll Holmås i Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) er godt fornøyd beslutningen til regjeringen.

– At det blir penger til oppstart på ny og trygg Oslofjordtunnel er utrolig gode nyheter, sier Holmås i en kommentar til Byggeindustrien.

– Vi holdt pusten da fire store veiprosjekter klar for investering ble satt på vent i fjor. Vi er avhengig av at staten har jevn aktivitet på utbygging av nye veier og jernbane for å kunne holde på kompetansen i bransjen, derfor takker vi samferdselsminister Nygård og trekker et lettelsens sukk når to av fire av prosjektene nå kommer i gang, legger EBA-lederen til.

Det andre prosjektet var E6 Sørfoldtunnelene.

– Det er bare de to prosjektene på E134 igjen nå og nok penger til vedlikehold, så blir dette bra. Jeg ønsker Nygård lykke til på regjeringens budsjettkonferanse på torsdag, sier han.

Til informasjon er EBA eier av Bygg og Anlegg Media AS som er utgiver av Byggeindustrien/bygg.no. Byggeindustriens redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.

Powered by Labrador CMS