Ulykkesreduksjon på 35 prosent

Farten har gått ned og det gir en ulykkesreduksjon på 35 prosent etter at Statens vegvesen tok i bruk fartsputer på en fylkesveg i Bergen.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det er i Hagerupsveg i Bergen betongputene er lagt ned, kombinert med sykkelfelt som er avgrenset med gummipollerter. Det er første gangen Statens vegvesen kombinerer fartsputer med sykkelfelt, skriver Vegen og vi.

Gjennomsnittshastigheten på kjøretøyene er redusert med 8,2 km/t etter at putene kom på plass. Etter gjeldende beregningsmodell vil dette gi en reduksjon i antall skadde og drepte på 35 prosent.

Det er valgt prefabrikerte betongputer på grunn av at Hagerupsveg er en viktig busstrasé. Bredden på putene gjør at bussene kan passere uten at hjulene treffer humpen, mens mindre bilder må passere med humpebevegelser.

Hagerupsveg ligger på Landås i Bergen, som har gående et eget nullvisjonsprosjekt for økt trafikksikkerhet.

Powered by Labrador CMS