Byggeindustriens blikkfang
Byggeindustriens stand på Vei og Anlegg prydes av Matti Vähäsaaris heftige dragsykkel. Lørdag formiddag blir den startet opp til ære for de messebesøkende. Ta med ørepropper.
For virkelig å understreke at Byggeindustrien er raskets ute med nyhetene, stiller Matti Vähäsaari på Byggeindustriens stand på Vei og Anlegg med sin heftige dragrace sykkel med 800 hestekrefter. 402 meter går unna på godt under 7 sekunder. Fortsatt tar det litt lenger tid før bygg.no er ute med nyhetene, men vi nærmer oss.
Motorinteressen på Vei og Anlegg er upåklagelig og interessen for dragsykkelen har vært stor, forteller Matti.
- De fleste lurer på hvor mange hestekrefter motorsykkelen har og hvor fort den går. Når de hører det, lurer de også på hvor mange hjerneceller jeg har, humrer han.
Dragsykkelen på 2 600 ccm går på en nitroblanding. Denne sykkelen er helt ny og har tidligere vært startet opp kun en gang. Lørdag mellom klokken 12 og 16 blir den startet opp til ære for de besøkende på Vei og Anlegg utenfor hallområdet. Lydnivået kommer til å tilsi at det er mulig å få det med seg.
Matti forteller at han nå mobiliserer mot en EM-satsing i 2013 som teller seks runder i flere europeiske land.
- Det krever selvsagt at det økonomiske faller på plass, sier han. Et team på seks personer kreves for å delta i konkurransene.
Hvorfor brenner du for dragrace?
- Jeg har alltid elsket fart og spenning og å pushe grenser. Dragrace gir et vanvittig adrenalinkick, sier han.
Ikke vanskelig å være uenig når han forteller at toppfarten kan komme over 300 kilometer timen i løpet av sju sekunder.
Matti, som til daglig er vaktmester i KLP, har satset på dragrace de siste åtte årene. Nå er det den heftigste klassen som teller og han er i det absolutte toppsjiktet i Norge. Tidligere har han en andreplass fra NM og andreplass i Nordisk å vise til.
Kona Annelie er crewsjef for M.A.D. Racing, som teamet kaller seg.
- Uten henne hadde jeg ikke kommet langt, sier Matti.
Hvorfor M.A.D?
- Det er forbokstavene for Matti, Anneli og Daniel, min stesønn. Men jeg er vel en showmann på stripa, så teamnavnet kan nok tolkes på flere måter, smiler han.
Matti må ærlig innrømme at motorsport krever økonomiske midler.
- Jeg kan takke et lidenskaplig team, men armene er selvsagt åpne for flere sponsorer. Jeg forsøker å stille opp for sponsorer så langt det lar seg gjøre. Deltakelse på messer med sykkelen tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og sponsorer får profilering på klær, sykkel og teambuss. De som er interessert får ta en telefon til kona, smiler han.
Dragrace i Europa er stor publikumssport.
- Jeg har kjørt runder i Finland med 50 000 tilskuere, opplyser han.