Vil at fylkene skal avgjøre bompengeprosjekter
Fylkeskommunene må få myndighet til å vedta bompengeprosjekter på det fylkeskommunale veinettet, mener kommunenes interesseorganisasjon KS.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
KS ber i et brev til Samferdselsdepartementet om at departementet må ta initiativ til å endre dagens praksis, som innebærer at slike søknader avgjøres ved statlige vedtak.
– Dette forsinker prosjektene, sier direktør May-Britt Nordli i KS til NTB. Som eksempel på den lange saksbehandlingstiden nevner hun bompengeprosjektet Sokna – Ørgenvika på riksvei 7 i Buskerud.
– Full enighet
Dette er et riksveiprosjekt og omfattes dermed ikke av kravet fra KS. Men eksempelet viser hvor lang tid det tar, mener Nordli. Saken har ligget til behandling i over ett år, og det er ennå ikke tatt noen avgjørelse.
Spørsmålet om hvem som skal avgjøre bompengeprosjekter på det fylkeskommunale veinettet ble drøftet av hovedstyret i KS på et møte 15. april. «Det er full enighet om at fylkeskommunene må ha endelig beslutningsmyndighet i denne type saker», skriver KS i brevet til departementet.
Politisk belastning
I tillegg til raskere saksbehandling, argumenterer KS blant annet med at det er kommune- og fylkespolitikerne som må ta den politiske belastningen med å fatte de vanskelige og ofte upopulære beslutningene om bompengeprosjekter. Et annet argument er at det er fylkeskommunene, i noen tilfeller sammen med kommunene, som må stille garanti for lån til bompengeprosjekter.
KS mener også at det vil være i tråd med intensjonene i forvaltningsreformen å delegere myndighet i disse sakene til regionalt nivå.