I løpet av torsdag avsluttes støpearbeidene på Solhaug bru på E6 Frya-Vinstra i Gudbrandsdalen. Det er den nest største sammenhengende støpen i forbindelse med E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen.
Støpearbeidene startet onsdag morgen og totalt skal det leveres 1.470 m3 betong i det som til nå er den nest største sammenhengende støpen i forbindelse med E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen.
Annonse
AF er totalentreprenør for prosjektet. Støpearbeidet gjennomføres av underentreprenøren Bilfinger.
200 leveringer
Totalt skal Betong Øst levere 1.470 m3 beting til støpen som vil pågå i cirka 40 timer. Det tilsvarer i overkant av 200 leveringer med betongbiler. Betongen legges ut ved hjelp av to tårnpumper på henholdsvi 36 og 42 meter. Totalt arbeider 15 personer fra Bilfinger med betongarbeidene for brudekket til Solhaug bru.
− Dette er den nest største støpen i prosjektet etter faunapassasjen Hardvollsmorka i Harpefoss som var på 2.200 m3. Planen er at støpearbeidene skal pågå i ett og et halvt døgn. Vi avslutter i løpet av ettermiddagen i dag, sier anleggsleder Pål Østen Solberg i AF.
Så langt kan AF opplyse at alt har gått etter planen.
− Progresjonen i støpen er et direkte resultat av planleggingen i forkant. Vi har hatt gjennomganger med Statens vegvesen og underentreprenøren som sikrer god logistikk og kvalitet på støpearbeidene, sier han.
Følger framdriftsplanen
Anleggslederen opplyser at det videre i prosjektet E6 Frya-Vinstra ikke blir flere enkeltstøper som er større enn Solhaug bru.
− Det gjenstår fortsatt mange krevende og større støpearbeider på strekningen. Her er fullt trykk og vi følger framdriftsplanen, sier han.
Han kan opplyse om en foreløpig bra vinter for betongarbeid i Gudbrandsdalen, selv om gradestokken har bikket ned under 30 minusgrader. Selv om gradestokken nå kryper oppover slår han seg ikke til ro med at vinteren er over enda.
− Jeg er lokalkjent og kan nok si at i Gudbrandsdalen har nok ikke våren kommet for godt enda, humrer han.