Nye Veier har valgt AF Gruppen og Norconsult for utbygging av ny vei på E6-strekningen Storhove – Øyer i Innlandet. Kontraktsverdien er på 1,8 milliarder kroner eksklusive opsjoner og merverdiavgift.
Den nesten ti kilometer lange strekningen inkluderer blant annet en 2,7 kilometer lang toløpstunnel og omtrent fem kilometer med utvidelse og gjenbruk av eksisterende vei, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Annonse
Prosjektet inngår i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer og har en kontraktsverdi på 1,8 milliarder kroner eksklusive opsjoner og merverdiavgift, opplyser veiselskapet.
– Hensikten med prosjektet er å bidra til økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og stimulere til vekst og utvikling i Innlandet. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med AF Gruppen og Norconsult på det første delprosjektet på utbyggingen av E6 Moelv – Øyer, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar.
– Det har vært en god konkurranse i prosjektet og fem entreprenører ble prekvalifisert for tilbudsfasen. AF Gruppen er en sterk og solid aktør i anleggsnæringen, og vi har store forventninger til samarbeidet på Storhove – Øyer de neste årene, sier Aanesland.
Følgende fem grupperinger ble plukket ut til å delta i konkurransen om E6-prosjektet:
AF Gruppen – Norconsult
Veidekke Entreprenør – Cowi
Hæhre Entreprenør – Multiconsult
JV Dragados og Anlegg Øst Entreprenør AS – Afry Norway
FCC Construccion S.A. – Rambøll Norge
Fornøyd entreprenør
Amund Tøftum, konsernsjef i AF Gruppen, kommer med følgende kommentar i en pressemelding fra entreprenørselskapet.
– AF Gruppen er svært tilfreds med å få fornyet tillit fra Nye Veier, slik at vi sammen kan realisere dette etterlengtede veiprosjektet, sier han.
– Gledelig
Konsernsjef Egil Hogna i Norconsult gleder seg også over veioppdraget rådgiverselskapet har vunnet sammen med AF Gruppen.
– Det er veldig gledelig at Nye Veier har valgt AF Gruppen med Norconsult på laget til dette oppdraget. Tidligere samarbeid har vist seg å være svært vellykket i liknende prosjekter. Nå skal vi sammen sørge for at E6 Storhove – Øyer blir en moderne og sikker veistrekning, sier Hogna i en melding fra Norconsult.
Gjenbruk og tilbakeføring
Prosjektet baseres på høy grad av gjenbruk av dagens E6, inkludert gjenbruk av eksisterende kryss ved Ensby og bru på Midtskog. Veiprosjektet bidrar også til cirka 40 dekar med nydyrket areal og at cirka 4,5 kilometer med tofelts vei i dagen fjernes og tilbakeføres til opprinnelig natur.
– Det er et stort pluss for prosjektets klimagassutslipp at vi ved å bygge tunnel får tilbakeført ca. 45 dekar til opprinnelig natur. Tunnelen bidrar også til at tettstedet Fåberg blir kvitt støyen fra veien, sier Anette Aanesland i Nye Veier.
Ferdig i 2026
I oppdraget til AF Gruppen og Norconsult inngår også bygging av 4,5 kilometer med ny gang- og sykkelvei, etablering av viltgjerde som dekker både E6 og jernbanen, ny kommunal vannledning gjennom tunnelen for å styrke vannforsyningen i området og ras- og skredsikringstiltak i det bratte terrenget på østsiden av E6.
Delstrekningen Storhove – Øyer skal stå ferdig innen utgangen av 2026 og det er forventet anleggsstart i løpet av sommeren i år, opplyser Nye Veier.
Det er tredje gangen Nye Veier har kjørt konkurranse om byggingen av E6 strekningen mellom Storhove og Øyer. Her er noen av de tildigere sakene som omtaler prosjektet: