OPS-prosjektet riksvei 555 Sotrasambandet blir lyst ut før jul. Illustrasjon: Statens vegvesen
OPS-kontrakt på 10 milliarder gryteklar for markedet - dette sier de største norske entreprenørene om Sotrasambandet
Sotrasambandet blir norgeshistoriens største enkeltstående samferdselskontrakt. Spørsmålet er om de norske entreprenørene vil være med å konkurrere om den.
Mandag opplyste Vegvesenet at arbeidet med kontraktgrunnlaget for rv. 555 Sotrasambandet er i sluttfasen.
Annonse
Kontrakten, som vil bli et såkalt offentlig-privat-samarbeid (OPS), skal lyses ut i Doffin og TED før jul.
Det er ventet av Sotrasambanet får en prislapp på godt over ti milliarder kroner, noe som er rekord for et samferdselsprosjekt i Norge. Frem til nå er det den spansk-italienske entreprenørkonstellasjonen mellom Acciona og Ghella på Follobanen som har rekorden med sin TBM-kontrakt på Follobanen til nærmere ni milliarder.
Byggeindustrien har vært i kontakt med fem av landets største anleggsentreprenører for å høre hvordan de vurderer Sotra-kontrakten på over 10 milliarder kroner.
Av Veidekke, AF, Skanska og NCC er det Veidekke som gir det sterkeste hintet om at kontrakten er for stor og risikofylt for dem.
– Vi har ikke lyst til å kommentere enkeltprosjekter, utover det vi har sagt om vår strategi rundt prosjekter som vi antar havner innenfor 1,5 milliarder kroner, skriver Veidekkes konserndirektør for anlegg, Øivind Larsen i en tekstmelding til Byggeindustrien.
I vår fastslo Norges største entreprenør at de ikke vil gå inn på kontrakter som overstiger 1,5 milliarder – uansett oppdragsgiver.
De ville heller ikke gå inn på rene anbudsjobber der de ikke kan være med å påvirke i tidligfase.
Skanska: Størrelse har underordnet betydning
Heller ikke Skanska vil kommentere Sotrasambandet spesielt.
– Vi vurderer alle prosjekter, men på generelt grunnlag kommenterer vi aldri hvilke prosjekter vi til slutt prioriterer å regne på, skriver konsernsjef Ståle Rød i Skanska Norge i SMS til Byggeindustrien.
– Kan du på generelt grunnlag si noe om hva Skanska tenker om kontraktstørrelser på 10 milliarder kroner?
– Størrelsen på kontrakten har underordnet betydning for oss. Vi vurderer den generelle risikoprofilen opp mot egen kapasitet og vurdert konkurransekraft i hvert enkelt prosjekt, svarer Rød.
AF Gruppen: Vil vurdere anbudsdokumentene grundig
AF Gruppens konserndirektør for anlegg, Arild Moe, sier det er høy aktivitet i selskapet om dagen, men at Sotrasambandet er ett av flere prosjekter som de vurderer.
– Men vi tar ikke endelig stilling til om vi skal konkurrere eller ikke før vi har sett dokumentene fra Statens vegvesen, sier han.
– Hvordan må de anbudsdokumentene være utformet for at dette skal være interessant?
– Det er flere elementer vi må vurdere, blant annet må vi ta stilling til den totale risikoprofilen i prosjektet. Vi må sette oss grundig inn i dokumentene når de kommer, sier Moe.
– Dere har flere store prosjekter gående nå, blant annet et prosjekt på Sørlandet mellom Kristiansand og Mandal til 4,5 milliarder. Har dere kapasitet til dette i tillegg?
– Vi har kapasitet, men for oss er det timingen for samhandling og utførelse som er det viktige. Det må vi se på, slik vi gjør i alle kontrakter, sier Moe.
Hæhre: Lite aktuelt
Konsernsjef i Hæhre & Isachsen Gruppen, Svein Hov Skjelle, regner OPS-prosjektet som lite aktuelt for dem.
– Vi ønsker ikke å kommentere enkeltprosjekter, men vi har tidligere kommunisert at disse prosjektene har en risikoprofil og størrelse som gjør at det per nå vurderes som lite aktuelt for Hæhre Entreprenør å se på disse. Om det er aktuelt å gå i samarbeid med andre aktører, må vurderes fra prosjekt til prosjekt. Hæhre Entreprenør vil i så fall fokusere på å tilby kjernekompetanse som sprengning, tunnel og masseflytting, sier Skjelle til Byggeindustrien.
De viser til hva de uttalte i september da Byggeindustrien snakket med Per Jonsson, NCCs head of civil engineering i Norge, om størrelsene på Sotrasambandet og Hålogalandsvegen til henholdsvis 10 og 9 milliarder kroner.
Jonsson var tvilende til om det var riktig å gå ut i det norske anleggsmarkedet med kontrakter på denne størrelsen.
– For å lykkes med OPS tror vi på en størrelse som gjør flere prosjekter mulige, og som er sammenlignbare og skaper et marked. Dette må det tas hensyn til. Kontraktene bør nok i større grad tilpasses de norske entreprenørenes kapasitet, og dermed muligheten for å utvikle kompetansen ytterligere. Det vil styrke norsk entreprenørbransje og arbeidsplasser, sa Jonsson til Byggeindustrien.
NCC Infrastructure ville imidlertid ikke utelukke deltakelse i OPS-prosjektene.
– Vi utelukker ingenting når det gjelder størrelse, og gjør våre vurderinger i hvert enkelt prosjekt. Et godt OPS-prosjekt krever at entreprenøren gis muligheten til å finne gode løsninger for gjennomføring. Det gjør at prosjektet ikke må være låst opp i en løsning, slik vi oppfatter at enkelte OPS-prosjekter kan være fordi prosjekteringen er for detaljert, sier Jonsson.