Fylkesrådsleder Anette Marie Solli og Fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim ved Lillestrøm bussterminal. Foto: Marius Fält Vannum / Akershus fylkeskommune
Slik vil Akershus bruke 22 milliarder på samferdsel
Akershus fylkeskommune skal bruke totalt 22,4 milliarder kroner på samferdsel fra 2025 til 2028. I sitt forslag til Handlingsprogram for samferdsel foreslår fylkesrådet hvordan samferdselsmilliardene skal fordeles.
Det skriver fylkeskommunen i en pressemelding på sine
nettsider.
Annonse
– Akershus er med sine 730.000 innbyggere Norges desidert
mest befolkede og mest trafikkerte fylke. Nå presenterer vi en konkret plan for
hvordan vi skal bygge Akershus tettere sammen, sier fylkesrådsleder Anette
Marie Solli (H) i meldingen.
Fylkesrådslederen presenterte torsdag fylkesrådets forslag
til Handlingsprogram for samferdsel for 2025-2028 med fylkesråd for samferdsel
Håkon Snortheim (H).
I planen legges det opp til 50 prosjekter for gående og
syklende, 25 prosjekter for bedre fremkommelighet for kollektivtrafikk, elleve
tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene og fem større
utbyggingsprosjekter.
6,4 milliarder kroner foreslås til drift av
kollektivtilbudet i Akershus, pluss omtrent 2,4 milliarder kroner fra Oslopakke
3 og byvekstavtalen.
I tillegg brukes omtrent åtte milliarder kroner på
investeringer i kollektivtilbudet, der Fornebubanen er det klart største
prosjektet. Kollektivinvesteringene blir finansiert gjennom bompenger og
statlige midler, skriver fylkeskommunen.
2,8 milliarder kroner foreslås til drift og vedlikehold av
fylkesvei. Investeringsbudsjettet til fylkesvei er på om lag 2,8 milliarder
kroner, men fylkesveiene i Akershus har et anslått samlet vedlikeholdsetterslep
på om lag 4,5 milliarder kroner.
– Vi er godt i gang med å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på fylkesveinettet, men selv med dette handlingsprogrammet kommer vi fortsatt
ikke i mål. Vi har elleve konkrete tiltak for å redusere
vedlikeholdsetterslepet i denne planen. Klimaendringene gjør at vi får mer
styrtregn enn tidligere og godt vedlikeholdte veier er derfor avgjørende for å
sikre fremkommelighet for privatbiler, kollektivtrafikk og nyttetransport, sier
fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim.
– Det skal bli tryggere å gå og sykle langs fylkesveiene
våre. Nå begynner vi utbygging og planlegging av 50 prosjekter for gående og
syklende. I tillegg sørger vi for at kommunene skal kunne søke midler til
trafikksikkerhetstiltak. For fylkesrådet er det avgjørende at folk ikke bare
skal komme seg raskt frem, men også trygt hjem, legger Snortheim til.
Prosjektene fordeler seg slik
48 prosjekter for tilrettelegging for gående og syklende
24 prosjekter for kollektivfremkommelighet
Ni prosjekter for å håndtere vedlikeholdsetterslep og mindre utbedringer
Fem større utbyggingsprosjekter
Handlingsprogram for samferdsel er den overordnede planen
for samferdselsarbeidet i Akershus. Det skal fungere som et styrings- og
prioriteringsverktøy for Akershus fylkeskommunes oppgaver på
samferdselsområdet, innenfor rammene av fylkeskommunens økonomiplan.
Handlingsprogrammet for 2025-28 skal behandles i
fylkestinget i desember.