Fylkesrådsleder Anette Marie Solli og Fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim ved Lillestrøm bussterminal. Foto: Marius Fält Vannum / Akershus fylkeskommune

Slik vil Akershus bruke
22 milliarder på samferdsel

Akershus fylkeskommune skal bruke totalt 22,4 milliarder kroner på samferdsel fra 2025 til 2028. I sitt forslag til Handlingsprogram for samferdsel foreslår fylkesrådet hvordan samferdselsmilliardene skal fordeles.

Publisert

Det skriver fylkeskommunen i en pressemelding på sine nettsider.

– Akershus er med sine 730.000 innbyggere Norges desidert mest befolkede og mest trafikkerte fylke. Nå presenterer vi en konkret plan for hvordan vi skal bygge Akershus tettere sammen, sier fylkesrådsleder Anette Marie Solli (H) i meldingen.

Fylkesrådslederen presenterte torsdag fylkesrådets forslag til Handlingsprogram for samferdsel for 2025-2028 med fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim (H). 

I planen legges det opp til 50 prosjekter for gående og syklende, 25 prosjekter for bedre fremkommelighet for kollektivtrafikk, elleve tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene og fem større utbyggingsprosjekter.

Asfaltering fylkesvei 177 ved Eidsvoll.

6,4 milliarder kroner foreslås til drift av kollektivtilbudet i Akershus, pluss omtrent 2,4 milliarder kroner fra Oslopakke 3 og byvekstavtalen.

I tillegg brukes omtrent åtte milliarder kroner på investeringer i kollektivtilbudet, der Fornebubanen er det klart største prosjektet. Kollektivinvesteringene blir finansiert gjennom bompenger og statlige midler, skriver fylkeskommunen.

2,8 milliarder kroner foreslås til drift og vedlikehold av fylkesvei. Investeringsbudsjettet til fylkesvei er på om lag 2,8 milliarder kroner, men fylkesveiene i Akershus har et anslått samlet vedlikeholdsetterslep på om lag 4,5 milliarder kroner. 

– Vi er godt i gang med å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet, men selv med dette handlingsprogrammet kommer vi fortsatt ikke i mål. Vi har elleve konkrete tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslepet i denne planen. Klimaendringene gjør at vi får mer styrtregn enn tidligere og godt vedlikeholdte veier er derfor avgjørende for å sikre fremkommelighet for privatbiler, kollektivtrafikk og nyttetransport, sier fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim.

– Det skal bli tryggere å gå og sykle langs fylkesveiene våre. Nå begynner vi utbygging og planlegging av 50 prosjekter for gående og syklende. I tillegg sørger vi for at kommunene skal kunne søke midler til trafikksikkerhetstiltak. For fylkesrådet er det avgjørende at folk ikke bare skal komme seg raskt frem, men også trygt hjem, legger Snortheim til.

Prosjektene fordeler seg slik

  • 48 prosjekter for tilrettelegging for gående og syklende
  • 24 prosjekter for kollektivfremkommelighet
  • Ni prosjekter for å håndtere vedlikeholdsetterslep og mindre utbedringer
  • Fem større utbyggingsprosjekter

Handlingsprogram for samferdsel er den overordnede planen for samferdselsarbeidet i Akershus. Det skal fungere som et styrings- og prioriteringsverktøy for Akershus fylkeskommunes oppgaver på samferdselsområdet, innenfor rammene av fylkeskommunens økonomiplan. 

Handlingsprogrammet for 2025-28 skal behandles i fylkestinget i desember.

Powered by Labrador CMS