Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, tar første spadetak i Harstadpakkens trinn to foran en feststemt gjeng fra Statens vegvesen, Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og hovedentreprenøren Anlegg Øst AS.
Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, tar første spadetak i Harstadpakkens trinn to foran en feststemt gjeng fra Statens vegvesen, Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og hovedentreprenøren Anlegg Øst AS.

Anlegg Øst og Vegvesenet markerte byggestart i Harstad

8. mars gikk spaden i jorda for å markere byggestart for det største enkeltprosjektet i Harstadpakken trinn 2.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag kunne en feststemt gjeng glede seg over oppstart for del to av Harstadpakken. Nå skal riksvei 83 Kanebogen - Margrethe Jørgensens vei, bygges helt om. Det vil gi Nord-Norges tredje største by en fremtidsrettet og mer effektiv innfartsåre, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Det er herlig å komme i gang med selve byggingen. Det er nå vi skal høste fruktene av år med forberedelser og planlegging, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Geir Harz Jørgensen.

Klar hovedentreprenør

Hovedentreprenøren Anlegg Øst AS er klar for å ta fatt på oppgaven. Lillehammer-bedriften har rigget og drevet forarbeider siden midten av februar.

– For oss er dette et stort og viktig prosjekt. Nå er vi glad for å være i gang og ser fram til en spennende utbygging, sier prosjektleder Roy Løkken.

Kostnad

Den 2,2 kilometer lange strekningen inneholder blant annet to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelvei med fortau langs riksvei 83.

Anlegg Øst skal bygge anlegget for drøyt 330 millioner kroner pluss moms.

Totalkostnaden (styringsrammen) for prosjektet er beregnet til 520 millioner kroner inklusive moms (2021 kr).

Arbeidet med strekningen har en kontraktsfestet byggetid på 4 år, opplyser Statens vegvesen.

Vil sikre vekst

Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, mener oppstarten av prosjektet er en merkedag for harstadsamfunnet.

Delprosjekt Kanebogen-Margrethe Jørgensens vei skal sikre Harstad en framtidsrettet innfartsåre.
Delprosjekt Kanebogen-Margrethe Jørgensens vei skal sikre Harstad en framtidsrettet innfartsåre.Illustrasjon: Statens Vegvesen.

- Harstadpakken er et av de viktigste byutviklingsprosjektene vi har. Det har allerede bidratt til bedre trafikkflyt, mindre tungtrafikk, støy og støv i sentrum, og ikke minst økt trafikksikkerhet langs flere av våre veier og et moderne kollektivsystem, sier hun.

– Krevende periode

Opsal minner om at det ikke var noen selvfølge at byen skulle få ekstrafinansieringen til byggetrinn to.

– Det viser hvor viktig det er å stå sammen om gode prosjekter. Samtidig vet vi at det vil bli en krevende periode når byggingen nå starter for alvor. Men når denne parsellen er ferdig gir den oss nye vekst- og utviklingsmuligheter på aksen inn til sentrum, sier Opsal.

Fellesprosjekt

Harstadpakken, er et politisk styrt fellesprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Pakken skal blant annet gjøre det enklere å gå, sykle og bruke kollektiv transport i Harstad, opplyser Statens vegvesen i meldingen.

Powered by Labrador CMS