Miljøgateprosjektet omfatter byggingen av 650 meter ny fylkesvei og 350 meter kommunal vei. Det skal også bygges 1.350 meter med fortau og sykkelvei. Et område på 5.500 kvadratmeter skal dypstabiliseres, opplyser Statens Vegvesen i en pressemelding.
Anlegg Øst Entreprenør AS og Isachsen Anlegg AS leverte ifølge Vegvesenet to jevngode løsninger for gjennomføringen av anleggsarbeidet, men Anlegg Øst var knepent lavere på pris. Kontrakten har en verdi på 47 millioner kroner.
– Vi har jobbet meget bra med to gode entreprenører i syv måneder. Anlegg Øst vant på målstreken, sier byggeleder Håvard Vaaje i Statens vegvesen.
Miljøpilot
Prosjektet har en målsetting om at rundt 90 prosent av maskintimene skal være utslippsfrie. Ifølge Statens vegvesen er det ikke bygd en vei i Norge med så lave utslipp av klimagasser.
I kontrakten er det krav om all graving og transport skal skje med utslippsfrie maskiner og kjøretøy. For andre maskiner og kjøretøy er det krav om at halvparten skal skje utslippsfritt.
Arbeidet er et av pilotprosjektene til Samferdselsdepartementet for utslippsfrie anleggsplasser.
Vegvesenet har inngått avtale med Hafslund om et forskningsprosjekt på lading av anleggsmaskiner og kjøretøy, inkludert levering av infrastruktur til lading av maskinparken, står det i meldingen.
Har bygd i området før
Både Isachsen og Anlegg Øst har utført oppdrag for Vegvesenet på strekningen rv. 4 Roa-Lygna. Anlegg Øst var entreprenør på den 3,8 kilometer lange strekningen i bunn av bakken opp mot Lygna fra sør i Gran kommune. Mens Isachsen bygde motorvegen mellom Roa og Gran sammen med Hæhre.