Se Vegvesenets nordlige maskinhistorie (Bildekarusell)
Tunge kjøretøy og maskiner som bygde Finnmark på 1930- og 1940-tallet er blant klenodiene som er bevart for ettertiden i museumssamlingen i Skiippagurra.
Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider onsdag.
Samlingen ble åpnet 1. juli 2014 – nøyaktig 100 år etter at Statens vegvesen startet sin virksomhet i Finnmark. Da hadde det i lang tid vært jobbet med å samle, systematisere og restaurere gjenstander fra hele fylket, heter det i pressemeldingen.
Statens vegvesens område i Skiippagurra var opprinnelig et sagbruk, som ble etablert for å produsere tømmer fra Karasjok til byggingen av Tana bru som ble åpnet i 1948. På 1960-tallet ble det også bygd en oppsynsmannsbrakke på plassen. Etter hvert ble Skippagurra en lagerplass for Vegvesenets utrangerte kjøretøy og maskiner fra hele Finnmark.
Mangeårig maskinoppsynsmann Inge Fred Dervo engasjerte seg imidlertid for å ta vare på historien, og fra 1980-tallet startet han arbeidet med å sette i stand gamle kjøretøy og andre gjenstander som ble brukt av vegvesenet i Finnmark. Også flere andre tidligere vegvesenansatte har gjort en stor innsats for å sette i stand gamle kjøretøy og maskiner. Etter hvert utviklet lagerplassen seg til et museum, skriver Vegvesenet.
Unike kjøretøy og maskiner
En av de gamle anleggsmaskinene som vises fram i Skiippagurra, er en Caterpillar slepehøvel fra 1936-1937, som antakelig er det eneste bevarte eksemplaret i sitt slag i Norge. Et annet tungt klenodium er en Volvo lastebil fra 1941.
Et smykke i samlingen er en Chevrolet varevogn 1947, som var oppsynsmannsbil, og som ble brukt da Tana bru åpnet 28. august 1948. Den er brakt tilbake til fordums prakt, og har også fått registreringsnummeret tilbake. Ved spesielle anledninger vises bilen fram også utenfor museumssamlingen.
Utstilling og bilder
Totalt sju bygninger har plass på museumsområdet. Blant dem er verkstedbrakka og en gammel anleggsbrakke, som viser boforholdene for anleggsarbeidere før og rundt annen verdenskrig.
I tillegg til det som er samlet i Skiippagurra, hadde Norsk vegmuseum på Lillehammer en egen Finnmarksavdeling. Denne er nå flyttet hjem, og har fått plass i en egen utstillingsbrakke. Her presenteres utviklingen i Finnmarks samferdselshistorie, med bilder og gjenstander fra ulike tidsepoker.
Svært mange av bildene er hentet fra Godtfred Karlsens fotosamling. Godtfred Karlsen begynte som stikningsassistent som 15-åring, og jobbet i Statens vegvesen fram til han gikk av som overingeniør i 1989. Han samlet totalt 3.740 bilder fra Vegvesenets aktiv i Finnmark. Fotsamlingen forvaltes i dag av Norsk Vegmuseum.