Rudi Rossland, prosjektsjef i Mesta, og Dina Lefdal, direktør for infrastruktur og vei i Vestland fylkeskommune, signerte driftskontrakten . (Foto: Mariann Kråkenes Jørgensen/Vestland fylkeskommune)
Signerte driftskontrakt verdt 409 millioner kroner
Utslippsfrie kjøretøy og redusert bruk av veisalt er noen av kravene i den nye driftskontrakten for Nordhordland, som gikk til Mesta for perioden 2025–2030.
Nylig kunne Rudi Rossland, prosjektsjef, Mesta, og Dina Lefdal, direktør for infrastruktur og vei i Vestland fylkeskommune, signere kontrakten etter en anbudprosess med forhandlinger.
Vurderingen av entreprenørene har skjedd på tre tildelingskriterier: pris, driftsopplegg og klima og miljø.
Mesta fikk oppdraget med en tilbudssum uten meirverdiavgift på 409.738.350 kroner.
Utslippene skal ned
Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdoppgaver på fylkesveier og gang- og sykkelveier i kommunene Alver, Austrheim, Fedje, Masfjorden, Gulen og Høyanger.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 og omfatter 752 km fylkesvei.
Det er også Mesta som som har denne kontrakten i dag.
– Vi skal fortsatt ha god drift av fylkesveiene i Nordhordland og Sogn, og jeg gler meg til å se hvordan driftsoppgavene skal løses med de nye klimakravene, sier Dina Lefdal i en pressemelding fra Vestland fylkeskommune.
– Vi skal for eksempel ta i bruk nullutslippskjøretøy med bruk av blant annet biogass i den nye kontrakten for å få ned utslippstalen.
Mange ulike klimatiltak
Oppgaver som kantklipp, brøytestikk og renhold skal utføres 100 prosent utslippsfritt fra 1. september 2026. Kravene til snøbrøyting er at dettee skal gjøres 55 prosent utslippsfritt i perioden.
– Vi skal benytte ny teknologi, som gjør at vi kan redusere forbruket av veisalt, uten reduksjon i kvaliteten på vintervedlikeholdet. Dette gjør vi med å salte hvor det er behov, og ikke nødvendigvis hele strekninger, sier Lefdal.
Mesta skal også sette inn tiltak for å ivareta biologisk mangfold langs fylkesveiene og i nærliggende vassdrag, både for elvemuslinger og fisk.
Noen utslippsfrie kjøretøy blir faset inn før 2026, men det første driftsåret skal brukes for å få på plass nytt materiell og infrastruktur.