Den elektriske monteringsmaskinen som Skanska bruker i E16-prosjektet er levert av den svenske produsenten Essverk. Foto: Kjell Wold.
Den elektriske monteringsmaskinen som Skanska bruker i E16-prosjektet er levert av den svenske produsenten Essverk.

Her monterer Skanska tunnelementene med el-maskin

Under byggingen av Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 mellom Bjørum- og Skaret tar Skanska i bruk det som skal være Norges første elektriske maskin for montering av tunnelvegger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det opplyser Statens vegvesen i en sak på sine nettsider.

Den elektriske monteringsmaskinen er levert av det svenske firmaet Essverk og er nå i gang med å montere i alt 590 veggelementer som skal kle den 800 meter lange toløps tunnelen ved E16-prosjektet.

De først veggelementene i betong ble denne uken fraktet med Ølen Betong sine spesialbiler fra mellomlageret på Drammen havn. Ifølge Statens vegvesen skal det kjøres 118 turer med veggelementer fra Drammen havn for å kle inn tunnelen.

Fra før har Skanska tatt i bruk elektrisk drevet bakstuffbil og boringen skjer med elektrisk drevet bolterigg. Boltene gyses fast med elektrisk drevet gysepumpe og nå utføres altså monteringen av veggelementene i betong av en elektrisk drevet monteringsmaskin.

– Monteringsmaskinen fra Essverk er den aller første i sitt slag på strøm i bruk i norske vegtunneler, forteller Ingebrigt Rossehaug i Skanska.

Powered by Labrador CMS