Gaias er navnet på minigraveren Volvo mener kan bli tatt i bruk i 2030.

Slik ser Volvos minigraver ut i 2030

En håndholdt touchscreen blir en viktig del av en nyutviklet minigraver Volvo mener kan bli en realitet i 2030.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

De siste årene har Volvo Construction Equipment presentert fremtidsmaskiner av både asfaltutlegger, gravemaskin og dumper, men den svenske maskingiganten har nøyd seg med å lage små modeller og illustrasjoner av hvordan de tror maskinene vil se ut og oppføre seg i fremtiden.

Under Conexpo i Las Vegas tok de fremtidsmaskinen et steg videre ved å presentere en minigraver i full størrelse. Gaias er navnet på maskinen selskapet tror vil bli et viktig bidrag til utviklingen av den neste generasjonen Volvo-maskiner.

Volvos keycontroller vil bli brukt til både å sende informasjon og til å styre maskinen.

Elektrisk

Minigraveren er elektrisk og dermed utstyrt med et oppladbart batteri. Maskinen kan også kobles til ekstern strømkilde. Volvo ser i tillegg for seg at gravemaskinarmen utstyres med små elektriske motorer.

Keycontroller

En håndholdt touchscreen kalt keycontroller blir et essensielt verktøy for Volvos fremtidsminigraver. Både byggeplassledelse og maskinfører er utstyr med en keycontroller. Ledelsen av prosjektet vil bruke verktøyet til å sende informasjon til føreren om arbeidsoppgaven som skal utføres. Byggeplassledelsen vil også kunne følge alle maskinene via keycontrolleren.

Føreren av maskinen får opp arbeidsområdet med GPS-koordinater på sin keycontroller. En ekstern skanner kartlegger området og utifra denne informasjonen kan keycontrolleren blant annet komme med tips om hvordan graveoppgaven best kan utføres. Når jobben er gjort sender keycontrolleren informasjon tilbake til byggeplassledelsen.

Står på bakken og styrer

Maskinen kan styres med små spaker på keycontrolleren, men det er selvsagt også mulig å sitte i maskinen og ifølge Volvo er minigraveren utstyrt med et sete som løfter førerkomforten opp til et nytt nivå.

Et nytt og spesialdesignet sete skal være meget komfortabelt for førereren.

Sikkerheten i fremtidsmaskinen blir blant annet ivaretatt av airbags som «pakker inn» føreren hvis maskinen skulle velte.

Powered by Labrador CMS