Det sier Kjell Kåre Espedal, salgssjef gravemaskiner i Hesselberg Maskin AS.
Annonse
Den norske Komatsu-importøren har hatt suksess med hybridgravere i Norge. Til sommeren kan Hesselberg Maskin tilby kundene Komatsus andre generasjons hybridgraver, som denne uken blir presentert under Conexpo i Las Vegas.
Hybridgraveren HB215 LC-2 skal tilsvare Komatsu PC210-10 i både størrelse og ytelse og den kommer med steg3b motor og samme hytte som Komatsus -10 modeller.
Espedal sier at den store forskjellen ligger i hybridteknologien som sørger for en drivstoffbesparelse på 25-30 prosent sammenlignet med PC210-10. Det skal tilsvare to-tre liter drivstoff i timen.
Den nye hybridgraveren skal ifølge Komatsu være fem prosent gjerrigere på drivstoff enn den førte generasjonen hybridgraver.
Utvidet garanti
- Hybridmaskinene som kjører i det norske markedet har i aller høyeste grad svart til forventningene. Komatsu har fire år eller 10.000 timer utvidet garanti på komponentene som har med hybriden å gjøre. I Norge har det ikke vært en eneste feil på det som har med hybrid å gjøre og personlig stoler jeg minst like mye på hybridteknologien som jeg gjør på resten av Komatsus maskinteknologi, sier Espedal.
Koster litt mer
- Er man ut etter en maskin på 22-23 tonn, ser jeg ingen grunn til og ikke velge hybrid. Hybriden koster riktignok litt mer, men regner man på besparelsene i dieselforbruk, sparer man fort inn igjen ekstrakostnaden, fortsetter Hesselberg Maskins salgssjef for gravemaskiner.
I likhet med Komatsu kommer Hesselberg Maskin til å øke salgsfokuset på hybridmaskiner ytterligere.
- Både vi og Komatsu ønsker å øke andelen hybridmaskiner i markedet, sier Espedal.
PC170-10
Under Conexpo viser Komatsu også frem gravemaskinmodellen PC170-10. 17 tonneren, som kommer til Norge i sommer, har steg3b motor og bruker ifølge Komatsu 5-10 prosent mindre drivstoff en forgjengeren PC160-8.
- PC170-10 har ny hytte med spaker som følger setebevegelsene. Den er også litt tyngre enn PC160 og har etter min mening en overlegen stabilitet og kapasitet, sier Espedal.