Kjell Kåre Espedal, salgssjef gravemaskiner i Hesselberg Maskin AS, ser ingen grunn til å ikke velge hybridgraver.

- Velg hybrid!

- Hvis man skal kjøpe en maskin i 22-23 tonnsklassen ser jeg ingen grunn til og ikke kjøpe hybrid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det sier Kjell Kåre Espedal, salgssjef gravemaskiner i Hesselberg Maskin AS.

Den norske Komatsu-importøren har hatt suksess med hybridgravere i Norge. Til sommeren kan Hesselberg Maskin tilby kundene Komatsus andre generasjons hybridgraver, som denne uken blir presentert under Conexpo i Las Vegas.

Hybridgraveren HB215 LC-2 skal tilsvare Komatsu PC210-10 i både størrelse og ytelse og den kommer med steg3b motor og samme hytte som Komatsus -10 modeller.

Espedal sier at den store forskjellen ligger i hybridteknologien som sørger for en drivstoffbesparelse på 25-30 prosent sammenlignet med PC210-10. Det skal tilsvare to-tre liter drivstoff i timen.

Den nye hybridgraveren skal ifølge Komatsu være fem prosent gjerrigere på drivstoff enn den førte generasjonen hybridgraver.

Utvidet garanti

- Hybridmaskinene som kjører i det norske markedet har i aller høyeste grad svart til forventningene. Komatsu har fire år eller 10.000 timer utvidet garanti på komponentene som har med hybriden å gjøre. I Norge har det ikke vært en eneste feil på det som har med hybrid å gjøre og personlig stoler jeg minst like mye på hybridteknologien som jeg gjør på resten av Komatsus maskinteknologi, sier Espedal.

Koster litt mer

- Er man ut etter en maskin på 22-23 tonn, ser jeg ingen grunn til og ikke velge hybrid. Hybriden koster riktignok litt mer, men regner man på besparelsene i dieselforbruk, sparer man fort inn igjen ekstrakostnaden, fortsetter Hesselberg Maskins salgssjef for gravemaskiner.

I likhet med Komatsu kommer Hesselberg Maskin til å øke salgsfokuset på hybridmaskiner ytterligere.

- Både vi og Komatsu ønsker å øke andelen hybridmaskiner i markedet, sier Espedal.

PC170-10

Under Conexpo viser Komatsu også frem gravemaskinmodellen PC170-10. 17 tonneren, som kommer til Norge i sommer, har steg3b motor og bruker ifølge Komatsu 5-10 prosent mindre drivstoff en forgjengeren PC160-8.

- PC170-10 har ny hytte med spaker som følger setebevegelsene. Den er også litt tyngre enn PC160 og har etter min mening en overlegen stabilitet og kapasitet, sier Espedal.


Komatsus andregenerasjon hybridgraver er utstilt på Conexpo i Las vegas.
Powered by Labrador CMS