Yara har allerede testet å bruke fjernstyrte hjullastere for sin virksomhet. Hive Autonomy håper de første fjernstyrte maskinene kan være i sving i byggenæringen i løpet av et år. Foto: Hive Autonomy
Yara har allerede testet å bruke fjernstyrte hjullastere for sin virksomhet. håper de første fjernstyrte maskinene kan være i sving i byggenæringen i løpet av et år.

Fjern- og selvstyrte maskiner snart klare for byggenæringen

Ved hjelp av én enkel plattform kan vanlige anleggsmaskiner gjøres fjernstyrte og til dels selvstyrte. Det norske selskapet bak teknologien tror neste generasjons maskinførere kan sitte milevis unna anleggsplassen og styre opptil flere maskiner samtidig.

Publisert Sist oppdatert

Denne våren har gjødsel- og kjemikalieselskapet Yara testet en modifisert Volvo L120H hjullaster for fjernstyrte og autonome operasjoner for sin virksomhet. Teknologiselskapet Hive Autonomy håper de første av denne nye generasjonen smarte maskiner er i sving på norske bygge- og anleggsplasser innen ett år. Først fase av testingen har foregått ved Hive Autonomy sitt testsenter i Kristiansand og tilbakemeldingene fra operatørene er, ifølge Hive, gode.

– Vi er i kontakt med flere aktører i bygge- og anleggsbransjen. I første omgang fokuserer vi på hjullastere og gaffeltrucker, men vi ser også på dumpere, gravemaskiner og byggeplasskraner. Så lenge det er en maskin som styres med elektriske signaler, kan den styres gjennom plattformen vår, sier Fredrik Bringager i Hive Autonomy til Byggeindustrien.

Den Kristiansand-baserte teknologibedriften er i dag tre år gammel og har rundt 30 ansatte. Bedriften har sitt utspring i off-shore-selskapet Red Rock, som utvikler og leverer bevegelsessystemer til oljebransjen.

Fredrik Bringager i Hive Autonomy tror det norske teknologiselskapet er et av de første i verden til å kombinere fjernstyring og selvstyring på den måten de har gjort. Med plattformen deres kan maskinene styres fra en kontrollstasjon som mest av alt minner om en spillkonsoll. Foto: Hive Autonomy
Fredrik Bringager i Hive Autonomy tror det norske teknologiselskapet er et av de første i verden til å kombinere fjernstyring og selvstyring på den måten de har gjort. Med plattformen deres kan maskinene styres fra en kontrollstasjon som mest av alt minner om en spillkonsoll.

– Vi baserer oss på miljøet og teknologien rundt kransystemer som er utviklet for offshore, men vi så at det også var mange muligheter på land. Vi har utviklet en plattform for å modifisere maskiner for fjernstyring, og den samme plattformen åpner også for autonom drift. Operatøren kan da styre direkte med en joystick og pedaler, men også gi autonome oppgaver via en touchpad. Det betyr at operatøren bare bruker rundt 50 prosent eller mindre av tiden sin til å faktisk løse oppgavene som må løses, og kan da styre to maskiner samtidig, forteller Bringager.

I boks

Bringager tror Hive Autonomy er en av de første aktørene i verden til å utvikle en plattform for kombinert autonom og fjernstyrt drift av anleggsmaskiner. Systemet går på 5G fra Telenor, noe som lar maskinføreren sitte et helt annet sted enn maskinen og fortsatt kommunisere med den i sanntid.

– Det tar to til tre uker å modifisere en maskin for fjernstyrt drift. Vi gjør ingen endringer på selve maskinen, men installerer en elektrisk styreprotokoll, kameraer og sensorer. Fjernstyringen skrus på med en bryter, og da kan du ha en operatør som sitter på kontoret i Oslo og styrer en maskin i for eksempel Kristiansand. Hvis fjernstyringen skrus av, kan man bruke maskinen som normalt på plassen, forklarer Bringager.

Fjern og nær

Hive Autonomy tror mulighetene for fjernstyring og selvstyring av maskinene både kan gi gevinster på sikkerhet, effektivitet og attraktivitet i byggenæringen.

Målet er å gi maskinførerne enda bedre oversikt over den fjernstyrte maskinen enn de ville hatt hvis de faktisk satt i den.

– Vi jobber mye med å replisere situasjonsforståelsen, og da er det viktig å vite hva man ønsker å se og føle. Kameraene fanger opp 360 grader rundt maskinen, og vi kan også bruke dybdedata, på samme måte som ryggesensoren i biler, med en markør som viser hvor langt unna du er til å treffe noe. Ellers trenger man lyd. Du vil høre turtallet, om du kjører på noe, og så videre. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra sjåførene som har testet dette, og flere av dem uttaler at det bare vil ta dager før en vanlig maskinfører er like effektiv med fjernstyrt maskin som med vanlig maskin, forteller Bringager.

Det vil nok alltid trenges mannskap på bakken for å få en bygge- eller anleggsplass til å fungere, men muligheten for å styre maskinparken effektivt fra andre lokasjoner kan både gi ny fleksibilitet, minimere risiko ved arbeid i farlige områder, samt tiltrekke en ny type maskinførere.

– Kontrollstasjonene ser ut som et gaming-setup. Kanskje er fremtidens maskinførere gamere? Det er i alle fall viktig for bedriftene i byggenæringen å gjøre seg attraktive for neste generasjon arbeidstakere, og vi tror at dette kan være en viktig driver, sier Bringager.

Fjernstyring er kanskje ikke en helt fjern idé.

Denne artikkelen ble først publisert i papirutgaven av Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS