– Det blir veldig bra med en ny Vei og Anlegg-messe. Det er bare to år siden sist, men vi tenker at tidspunktet er perfekt med tanke på å få vist frem maskiner i et marked hvor kjøpelysten virker å være økende, sier administrerende direktør Tom Johansen i Nasta til Byggeindustrien.
Annonse
Maskinimportøren, som blant annet selger anleggsmaskiner fra Hitachi, Bell og Hamm i det norske markedet, gikk fra en klar omsetningsrekord på 1,57 milliarder kroner i 2022 til en salgsnedgang på sju prosent og en omsetning på 1,45 milliarder i fjor.
– Det som reddet oss og flere andre importører i 2023 var ordrereserven vi hadde med oss fra 2022. Selve aktiviteten i 2023 har vært lavere enn det tallene viser, forteller Johansen.
Men i 2024 forventer Nasta at pilene vil peke oppover igjen. Selskapet tror årets omsetning vil havne et sted mellom 2022- og 2023-nivået.
– Markedet var ganske moderat ut januar, men så skjedde det et betydelig taktskifte. Kanskje er det fordi de aller fleste tror at rentetoppen er nådd. Uansett opplever vi nå et marked med mer positivitet og økt lyst til å kjøpe og skifte ut maskiner. Derfor blir det ekstra spennende å treffe både potensielle og eksisterende kunder under Vei og Anlegg, sier Johansen.
– Så dere som maskinleverandør merker ikke noe til aktivitetsnedgangen i 2024 som entreprenørene snakker om?
– Det går nok fortsatt ganske trått i byggmarkedet, men i anlegg ser vi generelt at maskinene våre går like mye som før. Vi tror en årsak til salgsnedgangen i fjor handlet om at entreprenørene kjente litt på usikkerheten og at de derfor valgte å vente et år eller to ekstra med å bytte inn eller kjøpe nytt, sier Johansen.
Nasta-sjefen var blant de som var kritiske til at Vei og Anlegg i 2022 ble flyttet inn i messehallene til Nova Spektrum i Lillestrøm. Nå innrømmer Johansen at han tok feil.
– Jeg må jo bare legge meg flat å si at jeg tok feil. Messen ble veldig bra innendørs. Vi hadde en stor og fin stand i 2022 og kommer til å gjenbruke det meste av konseptet i år, sier han.
– Vi kommer med hele Hitachi-rangen opp til 35-tonns graveren ZX350. Vi har også en Bell-dumper på 33 tonn og Hitachi hjullastere opp til 25 tonn. Standen vil også fortelle at vi er veldig stolte over hvor langt vi har kommet med våre utslippsfrie maskiner, sier Johansen.
Under Vei og Anlegg vil Nastavise frem elektriske maskiner som spenner fra den batterielektriske seks tonnerenZX55 til den kabelelektriske 17-tonneren ZX160. Johansen trekker også frem at de kommer til Vei og Anlegg med den elektriske Hamm-valsen HD10E.
– Vår største el-nyhet er nok 14-tonns graveren ZXE135. En prototype ble stilt ut på Bauma for to år siden, men Nastaleverte den første maskinen så sent som i desember i fjor, opplyser Johansen.
– Vakuum
– Hvordan vil du beskrive markedsutviklingen for elektriske maskiner etter 2022-utgaven av Vei og Anlegg, hvor det meste handlet om utslippsfrie nyheter?
– Jeg vil nesten si at det har vært et lite vakuum. Markedet for el-maskiner roet seg veldig høsten 2022 og det har egentlig vært ganske rolig frem til nå hvor vi opplever at markedet eksploderer. Vi får mange henvendelser på el-maskiner og vi har i det siste blant annet landet to store kontrakter med ganske heftige leveringstider. Det forteller at det er flere som nå ønsker å posisjonere seg for å ta prosjekter der det offentlige stiller krav til nullutslipp, ikke minst i de store bykommunene, sier Johansen.
Nasta har over flere år levert egenbygde el-maskiner under merkenavnet Zeron. Men også Hitachi har kastet seg på el-bølgen. Ifølge Johansen er den japanske maskinprodusenten mer offensiv enn noen gang i sin el-satsing.
– I slutten av mai skal Hitachi åpne en såkalt EV-lab i Japan. Dette blir et kjempeområde hvor de skal teste hvordan en stor elektrisk anleggsplass fungerer i praksis. Foreløpig har Europa sittet i førersetet på elektriske maskiner, men nå tyder mye på at det også tar litt av i Asia. Det er vi glade for, og jeg tror Nasta kan ta litt av æren for at Hitachi er langt fremme i sin el-satsing, sier Nasta-sjefen.
– Hva forventer dere av fabrikkbygde elektriske nyheter fra Hitachi på kort sikt?
– Vi forventer at de kommer med de mest vanlige modellene av de litt tyngre graverne mellom 20 og 30 tonn. Hitachi jobber mye med utvikling av el-maskiner. Det vet vi blant annet fordi de har kommet mye på besøk for å se hvordan Nasta gjør det i Norge, sier Johansen.