Elektrisk gravemaskin tar seg av rensk i Høviktunnelen. Foto: Pål August Graff Øverby
Elektrisk gravemaskin tar seg av rensk i Høviktunnelen.

Delte meninger om utslippsfrie maskiner – dette mener entreprenørene

Entreprenører og maskinleverandører har stor tro på utslippsfrie maskiner som virkemiddel på reisen mot nullutslippssamfunn. Blant flere av sjåførene og maskinførerne er skepsisen større.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig som noen maskinleverandører har satset levebrødet sitt på det grønne skiftet, er det delte meninger blant maskinførene om bruk av nullutslippsmaskiner.

Det kom frem da Byggeindustrien møtte representanter fra anleggsbransjen under Norges største anleggsmesse Vei & Anlegg tidligere i vår.

Maskinførerne André Aas (til venstre) og Halvar Brugrand i Oskar Brugrand AS sier det er dårlige lademuligheter når de jobber på fjellet. Foto: Marius Lysø
Maskinførerne André Aas (til venstre) og Halvar Brugrand i Oskar Brugrand AS sier det er dårlige lademuligheter når de jobber på fjellet.

Maskinførerne André Aas og Halvar Brugrand jobber i Lærdalsbedriften Oskar Brugrand AS. Halvar Brugrand sa de «kjører ikke så mye grønt», mens Aas la til at han ikke har grønn erfaring.

Videre påpekte Aas at de jobber i distriktet, og beskrev bruk av grønne maskiner som litt upraktisk.

– Det er også litt ulik batterikapasitet. Vi jobber mye på fjellet, og der er det dårlige lademuligheter. Men det er bra at det er en miljøvennlig utvikling i bransjen, ss Brugrand.

– Holder oss til det gamle, gode

– Vi har vært innom tanken på grønne maskiner vi også, men vi kjører mest på bygda, sa Malin Amundsen. Hun er lastebilsjåfør i Givas IKS.

Lastebilsjåfør i Givas IKS, Malin Amundsen, sier nullutslippsmaskiner foreløpig ikke er egnet for dem. Foto: Marius Lysø
Lastebilsjåfør i Givas IKS, Malin Amundsen, sier nullutslippsmaskiner foreløpig ikke er egnet for dem.

Ifølge Amundsen byr bruk av grønne maskiner på utfordringer, særlig på vinterstid når de kjører dag og natt.

– Jeg har ikke noe imot grønt, men vi holder oss til det gamle, gode fortsatt. Foreløpig er ikke nullutslippsmaskiner egnet for oss. Infrastrukturen er ikke helt på plass, men vi prater om det hele tiden så jeg regner med det kommer. Men akkurat nå har jeg nettopp fått min egen lastebil, så jeg klarer meg noen år, sa Amundsen.

– Nå begynner maskinene å bli bra

Selger Stig Bore i Akershus traktor sier han bare selger maskiner som går på strøm. Foto: Marius Lysø
Selger Stig Bore i Akershus traktor sier han bare selger maskiner som går på strøm.

Maskinleverandørene er mer positive. Selger Stig Bore i Akershus traktor sa han selger bare grønne maskiner.

– Vi tilbyr kun maskiner som går på strøm. Disse er miljøvennlige med batteri, og gir lite støy. Vi fokuserer spesielt på små maskiner, sa Bore til Byggeindustrien.

På spørsmål om hvordan han opplever interessen til entreprenører rundt grønne maskiner, svarte han «både og».

– Jo eldre kundene er, jo mindre villige er de. Men veldig mange blir positive når de ser maskinene i bruk. De gir lite støy, koster lite å vedlikeholde, og koster ingenting å lade sammenlignet med tilsvarende diesel eller bensin. I tillegg er det veldig mye krefter i maskinene på strøm, påpekte Bore.

Lærlingansvarlig Tom-Freddie Jensen, og produktansvarlig Frode Andersen, i Volvo. Foto: Marius Lysø
Lærlingansvarlig Tom-Freddie Jensen, og produktansvarlig Frode Andersen, i Volvo.

Tom-Freddie Jensen, lærlingansvarlig i Volvo, deler synet om at unge i utgangspunktet er mer positive til bruk av grønne maskiner enn eldre.

– De unge er mer åpne enn de litt eldre «som vet best». Det skal være mer og mer nullutslippsmaskiner, det blir presset litt frem, sa Jensen til Byggeindustrien.

Ifølge Jensen er arbeidets lokasjon avgjørende for oppslutningen om de grønne maskinene.

– Hvor de skal jobbe har mye å si. Er det i bykjernen, eller er det ute på landet? Man må ha kapasitet til å lade, og håndtere maskinene. Det er mest i store byer at byggherrer stiller krav til bruk av nullutslippsmaskiner. Infrastrukturen på strømnettet utenfor byen egner seg ikke for lading av grønne maskiner, påpekte Jensen.

Frode Andersen, produktansvarlig i Volvo, fortalte at salget av nullutslippsmaskiner går litt i rykk og napp.

– Det er litt avhengig av Enova. Vi merket en endring da Enova la om støtteordningen sin. Salget er også veldig styrt av hvordan kommunene legger opp anbudene sine. Noen er flinke til å si at en viss andel av maskinene skal være elektrisk, og da er vi med i dansen. Men hvis ikke, så blir det ikke, sa Andersen.

– Overraskende mange som ikke har egne erfaringer er skeptiske

Etter hvert som byggherrenes miljøkrav er strammet inn, har også de store norske entreprenørene bygget seg opp erfaringer med bruken av ny teknologi på sine bygg- og anleggsprosjekter.

Helge Dieset, som er kommunikasjonssjef i Veidekke, sier bildet av sjåfører og leverandører er på ingen måte svart/hvitt.

Kommunikasjonssjef i Veidekke, Helge Dieset, utenfor deres hovedkontor under bygging. Foto: Marius Lysø
Kommunikasjonssjef i Veidekke, Helge Dieset, utenfor deres hovedkontor under bygging.

– Noen maskinførere har gode erfaringer og noen har dårlige erfaringer, og overraskende mange som ikke har egne erfaringer er skeptiske. Men det kan fortsatt se ut som om flere ikke har tatt innover seg at våre klimautslipp må reduseres betydelig og at nullutslippsmaskiner har kommet for å bli. Skal aktørene i vår bransje få nye oppdrag må utslippene ned og helst helt bort, noe de fleste leverandørene for lengst har innsett, sier Dieset til Byggeindustrien.

Interessen for nullutslippsmaskiner i markedet er enorm, også hos Veidekkes kunder, samarbeidspartnere, politikere, myndigheter og i samfunnet generelt, ifølge Dieset.

– Det gjelder særlig for alle nye maskiner som lanseres, men også for ny kunnskap og erfaring som deles internt og eksternt. Interessen for den nye hydrogengraveren er også svært stor nå. Kanskje ikke så rart siden den får så lang driftstid, ikke trenger lange ladepauser, og ser ut til å bli den første i verden i bruk, påpeker Dieset.

De viktigste fordelene ved utslippsfrie maskiner er jo utslippskutt, mindre vibrasjoner og støy, samt at Veidekke kan være konkurransedyktige når kundene i stadig økende grad ønsker utslippsfritt, opplyser Dieset.

– Ulemper er, som ved alt annet nytt, at det krever noe prøving og feiling, planlegging, tilpasning og tilrettelegging, samt at det selvfølgelig er kostnadskrevende å investere i nye maskiner og utstyr, forteller Dieset.

Veidekke kjøper noen nullutslippsmaskiner selv, leaser en del og bruker i tillegg midler på forskning og utvikling, informerer Dieset.

– Endring er krevende

Konsernsjef Anders Høiback i Infra Group. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Konsernsjef Anders Høiback i Infra Group.

Anders Høiback, konsernsjef i Infra Group, sier det er ingen tvil om at bruken av nullutslippsmaskiner er en stor endring for bransjen, og endring er alltid krevende.

– Det er fortsatt mye følelser og synsing knyttet til elektrifisering og nullutslippsløsninger, og vi kan vel si at vi fortsatt er i tidligfase. I vårt konsern er det Isachsen Anlegg avdeling Oslo som har lengst erfaring med elektriske maskiner da markedet de opererer i møtte kravene først, sier Høiback til Byggeindustrien.

– Vi har lært mye fra det startet, og frem til nå, sier Espen Snipen. Han er avdelingsleder i Isachsen Anlegg avdeling Oslo.

Ifølge Snipen gjorde det å være blant tidlig brukere at de benyttet maskiner og ladeløsninger som ikke hadde gjennomgått god nok testing.

– Dette medførte driftsstans og nedetid på nytt utstyr med ny teknologi, og driftsstans er entreprenørs risiko i dagens kontrakter. For oss var det en utfordring med utnyttelsesgraden, spesielt i starten. Det var flere årsaker til det. Lavere batterikapasitet på de tidligste maskinene, ladeløsninger og ladevaner, og at våre maskinførere måtte endre sine arbeidsvaner og kjøreadferd, forteller Snipen til Byggeindustrien.

Videre sier avdelingslederen at deres maskinførere og sjåfører likevel har tilpasset seg raskt, og funnet gode vaner og løsninger for å utnytte utstyret på en så optimal måte som mulig.

– Vi ser også at det nye utstyret som kommer blir bedre og bedre både med tanke på driftssikkerhet og batterikapasitet. Samtidig er det høyere kostnader knyttet til elektriske maskiner, så byggherrene må være villige til å betale merkostnaden for at utviklingen skal fortsette. Dette er nok den største endringen bransjen vår har sett på mange år, og vi skal være med på utviklingen, påpeker Snipen.

Selskapene i Infra Group leier i hovedsak alt av elektriske maskiner for å ha fleksibilitet til å ha rett utstyr på rett prosjekt.

– Etter bare noen timer i en elektrisk graver er de frelst

Områdesjef for Oslo i NCC infrastruktur, Svein Nilsplass, opplever at mange av deres ansatte er positive til elektriske maskiner i bransjen.

Områdesjef for Oslo i NCC infrastruktur, Svein Nilsplass. Foto: NCC
Områdesjef for Oslo i NCC infrastruktur, Svein Nilsplass.

– Noen vil gjerne kjøre elektriske maskiner, andre er mer skeptiske. Men det er i ferd med å danne seg en liten trend med at særlig de «eldre» maskinførerne raskt blir «omvendt» i synet på elektriske maskiner. Etter bare noen timer i en elektrisk graver er de frelst, sier Nilsplass til Byggeindustrien.

Entreprenøren opplever at det er stor interesse i bransjen for nullutslippsmaskiner i markedet, ifølge Nilsplass, og de har ambisjoner om å bidra til å redusere CO2-utslippet fra anleggsbransjen. Entreprenørene må samtidig huske at elektriske maskiner foreløpig er dyrere i innkjøp enn tradisjonelle, påpeker områdesjefen.

– En asfaltutlegger NCC testet ut høsten 2023 er tre ganger så dyr som en tradisjonell asfaltutlegger. Samtidig blir kapasiteten mindre. Det vil da gjenspeile seg i prisene entreprenøren må ta. Etter at Enova la om støtteordningen oppleves ordningen som dårligere og mindre forutsigbar. Dette er nok med på å påvirke både evnen og viljen til å investere i elektriske maskiner, forteller Nilsplass.

NCC gjør investeringer i elektriske maskiner gradvis, ifølge områdesjefen.

– Vi er fortsatt i en tidlig fase, men de kommende årene vil vi nok se at investeringstakten økes, sier Nilsplass.

– Vi må gjøre det vi kan for å redusere utslipp av klimagasser

Anders Geirsta, konserndirektør for anlegg i Skanska.
Anders Geirsta, konserndirektør for anlegg i Skanska. Sindre Sverdrup Strand, ©

– Vi er på en viktig reise mot et nullutslippssamfunn hvor det alltid vil være både støtte og motstand knyttet til å ta i bruk nye løsninger, sier Anders Geirsta. Han er konserndirektør for anlegg i Skanska.

Ifølge Geirsta har vi likevel et felles ansvar for å redusere klimagassutslippene.

– Det må ikke være tvil om at vi må gjøre det vi kan for å redusere utslipp av klimagasser, forteller Geirsta.

Skanska er fremoverlente i deres tilnærming til nullutslippsmaskiner, ifølge konserndirektøren.

– Samtidig er det grunn til å peke på at det flere steder er utfordringer i å sikre at infrastrukturen er tilrettelagt for ny teknologi og nullutslippsmaskiner, og at vi har rett kompetanse for å drifte denne maskinparken sikkert og effektivt, sier Geirsta.

Ifølge han har ikke Skanska oppsummert investeringene knyttet til nullutslippsmaskiner.

– For oss er det viktig at det finnes gode støtteordninger for å drive innovasjon, samt krav fra byggherrer og insentiver i kontrakter som fremmer utviklingen av nye bærekraftige løsninger. I dag er nullutslippsmaskiner dyrere i innkjøp, men markedet vil endre seg her, påpeker Geirsta.

Powered by Labrador CMS