har testet brøyting med biogass-maskiner denne vinteren.
Foto: Mesta
Delte erfaringer med biogassbiler for Mesta
Mesta har satt inn fire nye, tunge biler på biogass på kontrakt gjennom vinteren. Erfaringene er både gode og delte, melder entreprenøren.
En kranbil, to putebiler og en fireakslet lastebil med biogassmotor ankom ved årsskiftet, og går nå i Mestas kontrakt på Gjøvik – Romerike, hvor Statens vegvesen er byggherre, skriver Mesta i en pressemelding onsdag.
– Vi vet vi tester ut relativt ny teknologi i driften, og er forberedt på at ikke alt går på skinner. Vi er i utprøvingsfasen og leverandørene har heller ikke lang erfaring, sier prosjektleder Tom Rune Nerli Bjanes i Mesta.
Kraftig kulde den første driftsuken og ulike årsaker til at bilene stoppet, ga driftsstans på fire av fire biler, nesten fra dag én, heter det i pressemeldingen.
– Det var litt frustrerende, sier Bjanes.
Han understreker samtidig at det var ulike problemer som førte til driftsstans på maskinene, blant annet en sensorfeil og kondens i et filter. Etter at problemene ble løst. Skal bilene ha gått i driften gjennom vinteren.
Mesta lovet i utgangspunktet ellastebil i kontrakten, men leveringsproblemer førte, ifølge entreprenøren, til at valget falt på biogass.
– Den er dyr i innkjøp og dyr i drift. Den har et høyt gassforbruk og biogassen er dyr. En bedre fylleinfrastruktur hadde gjort både økonomien i dette bedre og hverdagen enklere, sier Bjanes.
Fyllestasjonen for biogass ligger cirka 35 kilometer unna riggen på Jaren på Hadeland. Det i seg selv er en ulempe sammenlignet med dieseldrevne biler.
«Dau i motoren, god å kjøre» er oppsummeringen fra flere av dem som har kjørt bilene, skriver Mesta. I pressemeldingen presiserer Mesta at bilene ikke er levert med den kraftigste motoren, og det betyr at det ikke er biogass-driften i seg selv som gjør bilen «dau».