Ansvarlig for utvikling og gjennomdøring av den globale teknologistrategien i Volvo CE, Patrik Lundblad.

Volvos elektriske gravemaskin imponerte på Intermat

Volvo er på vei inn i markedet for utslippsfrie maskiner, og på den store anleggsmessen Intermat i Paris stakk prototypen EX2 av med innovasjonsprisen i kategorien for jordforflytting og riving inn under utstyr og maskineri.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Ansvarlig for utvikling og gjennomføring av Volvo Construction Equipments globale teknologistrategi, Patrik Lundblad, sier til Byggeindustrien at den store maskinprodusenten er helhjertet forpliktet til utvikling av maskiner som går på fornybar energi.

At prototypen deres stakk av med én av 13 førstepremier for anleggsmessens mest innovative innslag, er Lundblad setter stor pris på.

─ Det er fantastisk; det blir faktisk ikke bedre. Vi var uansett stolte av EX2, men det er veldig morsomt at andre også ser at det er et godt produkt, sier han med et stort smil.

Fjerner hinder

Den elektriske graveren går på to litiumbatterier på tilsammen 38 kilowattimer og med en batteritid på omtrent åtte timer med intenst arbeid. Maskinen er fortsatt kun en prototyp, og er ikke ennå klar for markedet. Utrulling blir neste steg i utviklingen.

Lundblad har stor tiltro til at EX2 blir godt mottatt.

─ Jeg tror denne kommer veldig fort inn på markedet. Denne typen maskin står lenge i ro om natten, og får dermed lang ladetid. Siden den er 48 volt, er det heller ingen spesielle ladekrav. Det fjerner nok et hinder for bruk, påpeker han.

Dyr teknologi

Lundblad forteller at det fremdeles er vanskelig å få god økonomi i masseprodusering av elektriske anleggsmaskiner.

─ Teknologien er fremdeles en utfordring. For elektriske biler er det gjerne snakk om å minske energisvinn, men anleggsmaskiner forbrenner energien, og skal løse store, fysiske oppgaver. Den tyngste maskinen vi har her på Intermat bruker for eksempel et helt Tesla-batteri på fem-seks minutter, sier han.

Utviklingssjefen roser norske bestillere for å være progressive når det kommer til å kreve fossil- og utslippsfrie maskiner, og mener anleggsbransjen trenger et dytt for å lykkes med utviklingen av grønnere maskiner.

─ Vi jobber på alle fronter for å utvikle nye løsninger, men dette er dyr teknologi, og det handler i stor grad om hvorvidt bransjen er moden og klar til å betale, sier han.

Lundblad forventer likevel store ting, også når det er snakk om større maskiner.

─ Jeg vet ikke når. Det kan bli om to år eller om ti år, men det kommer til å skje i min tid, sier han.

Powered by Labrador CMS