AP fremmer forslag om oppdeling av anbudet på Hålogalandsvegen - ber regjeringen vurdere Sotrasambandet

Det har den senere tiden vært stor politisk interesse rundt utbyggingen av Hålogalandsvegen. Nå fremmer Arbeiderpartiet forslag i Stortinget om oppdeling av anbudet på prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Frps stortingsrepresentanter Bård Hoksrud og Kjell-Børge Freiberg gikk nylig ut i Byggeindustrien og uttalte at de frykter at størrelsen på OPS-prosjektet Hålogalandsvegen til ni milliarder kroner utelukker norske entreprenører. Nå vil det tidligere regjeringspartiet dele opp kontrakten.

Fremmer forslag for Stortinget
Arbeiderpartiet fremmer nå et konkret forslag rundt utbyggingen for Stortinget.

Åsunn Lyngedal.

- Arbeiderpartiet foreslår igjen i Stortinget at større entrepriser deles opp slik at norsk næringsliv kan konkurrere på like vilkår. Vi vil spesifikt foreslå at staten deler opp anskaffelsen av Hålogalandsvegen, minimum i fire deler. Vi foreslår også at staten går bort fra å organisere Hålogalandsveien som OPS (offentlig-privat samarbeid), fordi dette hindrer oppdeling av kontrakten og vil gjøre prosjektet dyrere. Vi vil også be regjeringen vurdere det samme for Sotrasambandet, som er det andre OPS-prosjektet i Norge, skriver Åsunn Lyngedal, som representerer Arbeiderpartiet i Stortingets næringskomité, i en kommentar til Byggeindustrien.

Hun er glad for at Frp ute av regjering nå har endret standpunkt om Hålogalandsvegen.

- Sammen med Frp kan vi få flertall, og det er viktig nå, sier Lyngedal som påpeker at å få delta i konkurransen om så store anskaffelser som Hålogalandsvegen og Sotrasambandet kan være forskjellen på å leve eller dø for deler av norsk anleggsnæring.

- Sjokkerende
- Det er sjokkerende at Samferdselsdepartementet vurderer å legge denne anskaffelsen ut uten å sikre at norske aktører kan konkurrere. De har fått tydelige advarsler fra bransjen, og Sotra-anskaffelsen viser at advarslene var riktige. Gigantanskaffelser er helt i strid med det Stortinget jobber med døgnet rundt, nemlig krisepakker for å skape aktivitet. Norge har nå over 400.000 ledige, omtrent ti prosent av disse fra bygg- og anleggsnæringen, sier Lyngdeal.

Hun understreker at for hver milliard staten bruker, blir 350 millioner kroner mer igjen i Norge hvis kontrakten går til en norsk entreprenør.

- Dette fordi norske entreprenører bruker flere norske arbeidstakere, fordi skatt betales til Norge, fra selskapet og fra de ansatte, og de kjøper tjenester og varer i større grad i Norge. Arbeiderpartiet mener alle anskaffelser nå må utformes klokt slik at norsk næringsliv kan konkurrere. Nå er det viktig å kjenne sitt næringsliv, påpeker Lyngedal.

Powered by Labrador CMS