OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) Strekningen som skal bygges er markert i kartet med rød farge. Illustrasjon: Statens vegvesen.
OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) Strekningen som skal bygges er markert i kartet med rød farge. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Lastebil veltet på veiprosjekt

Fredag ettermiddag veltet en lastebil på en anleggsplass i Tjeldsund. Skanska bekrefter at lastebilen veltet under arbeider på E10 Hålogalandsveien i Nord-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjonsrådgiver i Skanska på E10 Hålogalandsveien, Ingrid Marie Sandøy, bekrefter at det har vært en lastebil-velt inne på anleggsområdet.

– Sjåføren er hentet ut av bilen med ambulansepersonell. Utover det har jeg ikke mer info som vi kan gå ut med per nå, sier Sandøy til Byggeindustrien rundt klokken 14.30.

– Ikke vært fastklemt

Klokken 14.26 skriver politiet at føreren av lastebilen er sendt til sykehus med ambulanse.

– Fører har ikke vært fastklemt, men kom seg ikke ut når lastebilen veltet på siden. Skadeomfang er ukjent. Politiet oppretter sak. Arbeidstilsynet vil bli varslet, melder politiet.

Politiet meldte først om ulykken klokken 13.35. Klokken 14.03 var nødetatene på stedet.

– Lastebil-velt

Kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Knut Haavik, bekrefter at hendelsen har skjedd på veiprosjektet E10 Hålogalandsveien.

– Det ligger jo på politiloggen. Vi vet ikke noe mer enn at det har vært en lastebil-velt på anleggsområdet, og at nødetatene er på stedet, sier Haavik til Byggeindustrien.

Haavik henviser til entreprenør Skanska for spørsmål om detaljer rundt hendelsen.

Dette er ikke førte gang politiet melder om en hendelse under byggingen av E10 Hålogalandsveien. 19. juni i år evakuerte de Norddaltunnelen øst etter melding om brann i en hjullaster.

E10 Hålogalandsveien

Det er Skanska som har kontrakten på utbyggingen av E10/rv. 85, til en verdi av 11,4 milliarder kroner. Totalt inneholder OPS-utbyggingen 82 kilometer vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt syv tunneler, ifølge Skanska. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 bruer.

Byggefasen for prosjektet forventes å vare i 5,5 år.

Powered by Labrador CMS