RIF-refs til Nasjonal transportplan

- Bidrar kun til å opprettholde dagens standard, mener Liv Kari Hansteen og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

Denne artikkelen er over ti år gammel.

I går gikk høringsfristen ut for Nasjonal transportplan. RIF og leder Liv Kari Hansteen er kritiske til forslaget som er lagt fram.

- Hvis det legges til grunn en politisk ambisjon om å øke rammen for samferdselssatsningen med 45 prosent, kan en slik økning ved første øyekast virke betydelig, men RIFs gjennomgang viser at økningen kun bidrar til å opprettholde dagens standard, skriver RIF og Liv Kari Hansteen i høringsuttalelsen.

I sin vurdering har RIF sammenlignet etatenes forslag til hva en 2023-standard vil innebære med dagens standard for hver av de 4 sektorene luftfart, jernbane vei og sjøfart.

- Nesten uten unntak ser vi en uendret tendens i forhold til dagens situasjon. RIF mener derfor det er feil å kalle en slik satsing et løft. Vi vil ikke kunne se vesentlige forbedringer de neste 10 årene verken på vei eller jernbane som i utgangspunktet har et stort behov for vedlikehold, drift og innvesteringer, skriver Hansteen og henviser til RIFs tidligere rapport “State of the Nation”.

- RIFs konklusjon er derfor at samferdselssatsingen i Norge er på riktig vei, men at det er behov for en ytterligere satsing dersom den politiske ambisjonen er å ta de lokale, regionale og nasjonale transportbehovene på alvor.

Powered by Labrador CMS