- Gudbrandsdalen nærmere Europa

11 måneder etter byggestart fyrte stortingsrepresentant Torstein Rudihagen av gjennomslagssalven i Øyertunnelen. – Tunnelen er med å gjøre avstanden mellom Gudbrandsdalen og Europa kortere, sa Rudihagen etter at det smalt, skriver vegvesen.no.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Rudihagen har som representant for Oppland lagt ned mye arbeid for å sikre utbygging av ny trafikksikker veg gjennom Gudbrandsdalen. Tunnelen gjennom Skarsmoen gjør E6 gjennom Gudbrandsdalen to kilometer kortere. Det betyr mye, særlig for næringslivet. En av fem kjøretøy som kjører gjennom Øyer kommune er næringstransport.

87.000 lastebillass

Det er et omfattende arbeid entreprenøren AF har utført i tunnelen. Siden mai 2010 er det brukt 63 tonn dynamitt i tunnelen. I alt er det kjørt ut 87.000 lastebillass med tunnelmasse.

Det er også utført et nitidig arbeid for å sikre fjellet i tunnelen.

- Det er festet inn 14.200 sikringsbolter for å forebygge nedfall av stein i tunnelen. Samtidig har vi sprøytet på 7.600 kubikk med sprøytebetong for sikre hvelvet, sier prosjektleder Per Magne Hagemoen i Statens vegvesen.

Det gjenstår mye arbeid i tunnelen før den skal være ferdig i 2012. I august begynner arbeidet med å drive en 85 meter lang luftesjakt med en diameter på 5,5 meter. Det er den største sjakta som er boret i Norge.

Sikkerhet

Tunnelen skal også fylles med mye tekniske installasjoner. Det skal legges vann- og avløpsrør i samarbeid med Øyer kommune. I forhold til sikkerhet skal det inn moderne overvåkingssystem slik at Vegvesenet kan overvåke trafikken i tunnelen. Det er sprengt ut flere snunisjer hvor trafikken kan snu og kjøre ut igjen ved trafikkstans. Det skal også inn brannhydranter og SOS-telefoner.

I forhold til trafikksikkerhet blir det to fotobokser for å holde farten nede. Tunnelen bygges med ett løp med ett kjørefelt i hver retning. Vegen får bredt midtfelt.

Powered by Labrador CMS