Michael Bors, direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket.
Jernbaneverket mener RIFs forslag allerede er implementert
Michael Bors i Jernbaneverket støtter forslagene RIF presenterer i en kommentar på bygg.no, men han mener de i stor grad allerede er implementert.
I en kommentar på bygg.no trekker RIF-leder Liv Kari Skudal Hansteen frem Tyske og Nederlandske samferdselsetater som har tatt i bruk en såkalt Best Value-metodikk som kort beskrevet handler om å gå bort fra å velge etter laveste pris, og i stedet legge vekt på totalkostnadene for samfunnet. RIF anbefaler norske samferdselsetater å ta i bruk samme metodikk ved sine prosjekter og de kommer også med ti konkrete råd de mener vil gi økt verdiskapning og lavere kostnader for samfunnet på kort og lang sikt.
I kommentaren oppfordrer RIF samferdselsministeren til å sette sammen et hurtigarbeidende råd som kan utarbeide konkrete anbefalinger om samferdselsetatenes metoder og leverandørstrategier.
Unyansert
Michael Bors, direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket sier innspillet fra RIF generelt er positivt og han støtter forslagene de har satt opp. Han mener imidlertid at innspillet blir noe unyansert i og med at veldig mye av det RIF lister opp allerede blir gjort i Jernbaneverket.
– Det er ikke slik at forslagene RIF kommer med er det motsatte av det som gjøres i dag. Veldig mange av forslagene er i stor grad allerede implementert i Jernbaneverket, hevder Bors.
Vektlegger andre parametere enn pris
Han minner om at Jernbaneverket i mange av sine konkurranser aktivt benytter seg av andre parametere enn pris, blant annet ved Follobane-prosjektet hvor det er flere kontrakter der pris gjelder kun 60 prosent, mens andre parametere, i hovedsak kvalitet og gjennomføringsevne, gjelder 40 prosent.
– Et annet eksempel er rådgiver-konkurransene i forbindelse med Intercity-utbyggingen. Der hadde vi et nært samarbeid med RIF og vi har gjort slik de anbefalte nemlig at pris og kvalitet skal telle like mye. Dette gjør vi nettopp fordi vi ønsker å få inn de rådgiverne som har den beste kompetansen, poengterer Bors.
– Sparker opp åpne dører
Michael Bors går gjennom forslagene Hansteen kommer med i sin kommentar og han konkluderer med at RIF i stor grad sparker opp dører som allerede er åpne.
– Jernbaneverket legger vekt på andre parametere enn pris, vi legger stor vekt på samhandlingsprosesser, vi satser på totalentrepriser der leverandørene får større ansvar og vi satser på tidlig leverandørinvolvering. Vi tenker også løsninger i et livsløpsperspektiv, vi er helt enige i at BIM er veien å gå og vi bruker standardkontrakter, riktignok tilpasset vår virksomhet, sier Bors.