Brynseng i Oslo.
Foto: Sporveien
Aas-Jakobsen vant kontrakten for detaljprosjektering avØstensjøbanen
Sporveien har tildelt kontrakten for detaljprosjektering av Østensjøbanen mellom Hellerud og Etterstad i Oslo til Aas-Jakobsen.
Det skriver Sporveien i en pressemelding tirsdag.
I tillegg til nye skinner mellom Hellerud og Etterstad på Østensjøbanen omfatter Sporveien-prosjektet oppgradert sportrasé, to nye bruer og en tunnel. Prosjektet omfatter også totalfornyelse av Brynseng stasjon. Kontrakten har en beregnet verdi på omtrent 82 millioner kroner.
Sporveien mottok, ifølge pressemeldingen, tilbud fra flere erfarne leverandører. Etter en grundig evaluering ble det besluttet å tildele Aas-Jakobsen kontrakten, skriver de.
– Vi er glade for å ha nådd denne viktige milepælen i prosjektet, og er svært fornøyde med å inngå kontrakt med en rådgiver med solid kunnskap og erfaring fra både T-bane- og komplekse bynære prosjekter, sier Sporveiens prosjektleder for Østensjøbanen, Zeeshan Sheikh.
– Krevende oppdrag
Prosjektet er en del av Sporveiens arbeid med å tilrettelegge for økt kapasitet på T-banenettet frem til 2040, og skal gi redusert kjøretid på begge spor mellom Brynseng og Hellerud stasjon sammenliknet med dagens situasjon.
– Dette er et stort, spennende og krevende oppdrag med mange av de utfordringene som baneanlegg i by er kjent for, og vi er veldig glade for at Sporveien har valgt oss for dette oppdraget. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet vi har hatt med Sporveien gjennom mange år. En av de store utfordringene i prosjektet, er å utarbeide gode, tverrfaglige løsninger som fungerer både i anleggsperioden, med trafikkert spor tett inn mot anleggsområdet, og i permanent situasjon. Dette er utfordringer vi ser frem til å ta tak i, sier Roger Johansen, oppdragsansvarlig i Aas-Jakobsen.
Utfordrende utbygging
T-banestrekningen som skal oppgraderes, er på tilsammen 1,8 kilometer, og byr på mange utfordringer, skriver Sporveien. Den er bratt og kurvete, går over to eldre bruer, trafikkerte veier, jernbane og Alnaelva. Utformingen av dagens trasé bidrar også til støy og stor slitasje, i tillegg til hastighetsbegrensning. Derfor har Sporveien besluttet å bygge en ny og rettere trasé som skal gå gjennom en omtrent 400 meter lang tunnel. T-banen skal gå inn i terrenget cirka ti meter sør for dagens bru over Østensjøveien og komme ut nærmest mulig Hellerud stasjon.
På Brynseng stasjon skal man rive alt det gamle og bygge helt ny stasjon med bredere midtplattform og bredere T-banetrasé. I tillegg ser Sporveien på muligheten for å bygge et nytt femtenetasjes torgbygg på toppen av stasjonen.
Det skal etableres en midlertidig sporforbindelse mellom Østensjøbanen og Lambertseterbanen ved Høyenhall slik at T-banetrafikken på Østensjøbanen benytter Lambertseterbanens spor mellom Høyenhall og Brynseng i anleggsperioden.
Siemens er totalentreprenør for etablering av signal og sikringsanlegget for den midlertidige sporforbindelsen, mens Via Nova Plan og Trafikk har kontrakten for detaljprosjekteringen av alle andre fag.
Sporveien har planlagt fem entreprisekontrakter basert på NS8405:
- Etablering av midlertidig sporforbindelse. Utlysning i juni 2019 og ferdigstillelse i påsken 2020
- Forberedende arbeider. Utlysning i oktober 2019. Oppstart påsken 2020 og ferdigstillelse høsten 2020
- Underbygning på hele strekningen, inklusiv to bruer, tunnel og Brynseng stasjon. Utlysning i februar 2020
- Overbygning på hele strekningen, inklusiv jernbanetekniske fag. Utlysning i mai 2020
- Lokale støytiltak. Utlysning i september 2020
Den nye traséen skal ferdigstilles og tas i bruk i 2022.