Foto: Lemminkäinen
Ny teknologi skal sikre full kontroll fra asfaltfabrikk til utlegger
Lemminkäinen Norge gjennomfører en pilot på bruk av et system som skal sikre full og automatisert kontroll på transport av asfalt fra fabrikk til utlegger.
Representanter fra Lemminkäinen Norge besøkte i september i fjor et konseptprosjekt i Tyskland i regi av Drees&Sommer, Ammann, teknologiselskapet TopCon, tyske universiteter og den tyske stat. Som eneste nordiske asfaltselskap fikk Lemminkäinen Norge på nært hold se hvordan informasjonsflyten mellom prosjektleder, asfaltverk, lastebiler og utlegger kunne optimaliseres og automatiseres ved hjelp av software og en nettbrett-applikasjon.
I løpet av det siste året har systemet blitt utviklet videre, og i forrige uke startet Lemminkäinen Norge bruken av applikasjonen i et pilotprosjekt i Drammen, ledet av lagbas Tore Lilleby og prosjektleder Reidar Moland.
- Prosjektet skal pågå i fem uker, men vi har allerede fått fantastisk respons fra prosjektleder, lastebilsjåførene og asfaltlaget. Det er liten tvil om at verktøyet er til stor hjelp, og er et kjærkomment tilskudd til eksisterende systemer, sier Nicolas Alexander Hall, direktør for operasjonell planlegging og utvikling i Lemminkäinen Norge.
Timing av matpausen
Gjennom bruk av en nettbrett-applikasjon med GPS-teknologi installert på utleggeren, og en app som lastes ned av lastebilsjåførene, får lagbas, lastebilsjåfører og asfaltverket full oversikt over hvor lastebilen til enhver tid er i transporten mellom asfaltverket og utleggeren, hvor mange tonn asfalt den har med seg, hvor mange tonn som er mottatt totalt, hvor mye mer som må bestilles og ankomsttid.
- Systemet effektiviserer informasjonsflyten, og gjør det lettere for alle som er involvert i prosjektet å planlegge dagen sin. Enkelt sagt vet lastebilsjåførene når de kan ta seg en matpause, og når det haster med å komme fram til utleggeren. Lagbasen på sin side kan justere utleggingshastigheten ut fra hvor langt unna lastebilen med ny asfalt er, og unngår skjøter eller stopp i utleggingen, sier Hall i en melding fra selskapet.
Flåtestyringssystemet er kun operativt under selve gjennomføringen av arbeidet, og kun i arbeidsområdet. Lastebilsjåførene kobler seg på når de kvitterer lasten ut ved asfaltfabrikken, og når siste last for dagen er levert, slås systemet av. Alle som jobber med systemet har fått grundig informasjon om både verktøyet og bruken av det.
- Jeg ble spesielt imponert over hvor lett asfaltlaget tok piloten i bruk. De var i full gang med å bruke nettbrettet og fant lett fram til den informasjonen de trengte. TopCon har rett og slett laget et brukervennlig system, sier Hall.
- Viktig å ligge i forkant
I november i år skal Hall og en kollega fra Lemminkäinen i Finland til Eindhoven i Nederland for å se systemet i bruk i et større asfalteringsprosjekt i regi av TopCon.
- Vi synes det er utrolig morsomt at vi får være med å bidra til teknologiutviklingen i asfaltfaget. Jeg er sikker på at vi bare har sett begynnelsen på hva som kommer av nye teknologiske løsninger innen dette feltet, og for oss i Lemminkäinen er det svært viktig å ligge i forkant. Det kommer også kundene til gode gjennom effektivt utførte jobber, med høy kvalitet, sier han.