Foto: Tor Helge Solli, Tidens Krav
Malte stripe før asfalteringen
Asfaltleggingen på fylkesvei 670 mellom Skei og Kvanne i Møre og Romsdal ga nordmøringene hullete ny asfalt, skarpe kanter og ny hvitstripe malt under asfaltdekket.
Det skriver Tidens Krav i en artikkel på sine nettsider.
Fylkesvei 670 mellom Skei og Kvanne i Surnadal kommune i Møre og Romsdal har, ifølge artikkelen, vært preget av hullete asfalt, skarpe kanter i avslutningene og steinsprut etter at asfaltlegging på strekningen så ut til å være avsluttet. Flere trafikanter skal ha opplevd å kjøre inn i hullene med påfølgende smell og mulige skader på bilen.
Kontraktsansvarlig Per Fladvad i Statens vegvesen sier til avisen at problemene skal komme av at arbeidet ikke var riktig ferdig.
– Vi ble gjort oppmerksom på forholdene tidlig i forrige uke. Og det har aldri vært meningen at asfalteringen skulle avsluttes uten å ordne opp i forholdene. Men arbeiderne gikk på langhelg, og det kunne vi ikke stanse. Tirsdag ble planlagt asfaltering i Todalen utført, men onsdag skal det asfalteres på fylkesvei 670 slik at veien blir bra, sa Fladvad, som lovet at asfalten skulle vare 10–15 år.
Under kommunestyret i Surnadal kommune torsdag, kunne ordfører Lilly Gunn Nyheim fortelle politikerne at kommunen har fått en forklaring fra Statens vegvesen om det som skjedde.
– Det pågår en reklamasjonssak mellom entreprenøren og Vegvesenet, som har krevd fem års garanti på asfalten. Det har seg slik at det ble lagt asfalt som ikke holdt den varmen den skal ha, på grunn av halvfulle asfaltbåter og lastebiler som kom med asfalt fra Trondheim. Dette i tillegg til dårlig vær som også bidro til at kvaliteten ikke ble slik den skal, sier Nyheim.
– Jeg har fått vite at hvitstripen ble malt før det ble lagt asfalt, på grunn av en misforståelse mellom entreprenørene, sier Nyheim.
Hun sier, ifølge artikkelen i Tidens Krav, at veien nå skal ha blitt noe bedre igjen.
Det er NCC som har vært entreprenør på strekningen, og Per Fladvad i Statens vegvesen sier til Tidens Krav i en annen artikkel på tk.no at entreprenøren selv tok kontakt med Vegvesenet så snart de oppdaget problemer med asfalteringen.